Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri di Sekolah Dasar

Sepni Wirna - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Zaiyasni Zaiyasni - Pembimbing, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this study is to describe the improvement of the integrated thematic learning process using the Inquiry learning model in class IV SDN 09 Belakang Balok Kota Bukitinggi. This type of research is Classroom Action Research (CAR) using qualitative and quantitative approaches. The research subjects were teachers and 35 students. The results showed the value of planning the first cycle learning 81.94% and increasing the second cycle 94.44%. The observations of aspects of the first cycle teacher 81.25% and 96.87% increased the second cycle. The results of observations of aspects of students in the first cycle 79.68% and increase in the second cycle 93.75%. It can be concluded in the study that learning using Inquiry learning model can improve the learning process in elementary schools.


Keywords


Learning Process; Inquiry Learning Model

References


Ahmadi, Iif Khoiru, dkk. (2014). Pengembangan dan Model Pembelajaran Tematik Integratif. Jakarta : Prestasi Pustaka.

Asep Jihad dan Abdul Haris. (2008). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo

Hamdayama,Jumanta. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan

Kunandar. 2010. Langkah Mudah Pennelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT remaja Rosdakarya Offset.

Mulyasa. 2010. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung.PT Remaja Rosdakarya

Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Sudjana, Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Trianto. 2010. Desain Pengembangkan Pembelajaran Tematik . Jakarta: Kencana

Tutik Rachmawati dan Daryanto. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Uno, Hamzah B. 2012. Menjadi Peneliti Penelitian Tindakan Kelas yang Profesional. Jakarta: BumiAksara.

Artikel dalam Open Journal System (OJS):

Desi Indriyani and Desyandri. 2019. The Influence Of Children's S Learning In Science (Clis) Model On Student Learning Outcomes Integrated Thematics In Class Iv Sd. International Journal of Educational Dynamics. Vol. 1 No. 2

Gumilar, Rena Prihatna, dkk. The Implementation of Guided Inquiry Learning Models on The Concept Mastery, Scientific Attitude, and Science Process Skill. Journal of Primary Education. (UNNES: v0l 9(2) 2019).

Isabella, S dan Zaiyasni. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Strategi Pembelajaran Inkuiri Tema 8 Kelas IV SDN 20 Indarung Padang. E-Jurnal Inovasi Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 7(9).

Syaiful Haqul, Moch. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 4(2)




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i12.7458