Peningkatan Hasil Belajar Pecahan Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Di Sekolah Dasar

Yossi Erta - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Nelly Astimar - Pembimbing, Universitas Negeri Padang

Abstract


This research goals is to description enhancement fractional learning outcomes using realistic mathematical education approach (PMR) in class IV SDN 21 Pakan Sinayan. This type of research is Classroom Action Research with qualitative and quantitative approaches. The research subjects were teachers and 20 students in class IV SDN 21 Pakan Sinayan. The study was conducted in two cycles the first cycle two meetings and the second cycle one meeting. The result showed an increase, result of observed learning plans of the first cycle 80% increased in the second cycle to 92% (AB), observations of teachers the first cycle 79% (B) increased in the second cycle to 93% ( AB), observations of student the first cycle 73%  (B) increased in the second cycle to 90%, and the average assessment of student learning outcomes the first cycle 74 increased in the second cycle to 88.

 

Keywords: Learning Outcomes, Realistic Mathematics Education Approach


Keywords


Learning Outcomes; Realistic Mathematics Education Approach

References


Arikunto, Suharsimi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara

Marta, Rusdial. (2018). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di SD Negeri 018 Langgini. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1): Mei 2018 . e-ISSN 2579-9258

Murdani,dkk. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Penalaran Geometri Spasial Siswa Di SMP Negeri Arun Lhokseumawe. Jurnal Peluang. Vol 1 Nomor 2

Ningsih, Sri Yunita. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Di SMP Swasta Tarbiyah Islamiyah, Vol. 3, No. 1

Oftiani, Siti & Saefudin, Abdul Aziz. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Srandakan. Jurnal Matematika dan Pembelajaran. 5 (2): Desember 2017. E-ISSN 2581-172X

¬¬Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah

Purnamasari, MA. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika.Tesis Tidak diterbitkan. Purwokerto: Institit Agama Islam Negeri

Rahayu, Ratri . (2017) . Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Berbasis Keunggulan Lokal untuk Membangun Disposisi Matematis dan Karakter Cinta Tanah Air. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 154-156

Simatupang, Rosmawati & Edy Surya. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik, hh. 2-17

Surati. (2014). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematic Education Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MTsN Model Palu Timur pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Berbentuk Aljabar. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako. 1(2): 119-132.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori belajar dan pembelajaran di Sekolah dasar. Jakarta : Paramedia

Wijaya, Ariyadi. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu

Zainil, M, Y, Helsa & W, T, Yanti. (2018). Mathematics Learning Through Pendidikan Materamtika Realistik Indonesia (PMRI) Approach and Adobe Flash CS6.

Zakaria, Effendi & Muzakkir, Syamaun. (2017). The Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Students’ Achievement And Attitudes Towards Mathematics, vol. 2017, no.1, hh. 32-40




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i11.7323