Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar
Abstract
This research is motivated by the low of student learning outcomes in class IV SD Negeri 09 Belakang Balok Bukittinggi.This study aim to describe the improvement of student learning outcomes on integrated thematic learning by applying Problem Based Learning model in the fourth grade students SD Negeri 09 Belakang Balok Kota Bukittingg . Type of research is PTK by using qualitative and quantitative approach. The result of student learning cycle I 72,62 increased to 88,83 in cycle II. The conclusion is applying Problem Based Learning model can improve the learning outcomes of integrated thematic learning in elementary school.
Keywords
References
Alfianiawati, Tia, Desyandri, dan Nasrul. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS di Kelas V SD. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD. Vol.7, No.3.
Arikunto, Suharsimi, dkk. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Jakarta: Badan Pemngembangan Sumber Daya Manusia Penididkan dan Kebudayaan.
Kunandar. (2014). Langkah Mudah Pennelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Ramadia, Zuardi, dan Elfia,S. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran PKN Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 6(2).
Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Taufik , Taufina dan Muhammadi. (2012). Mozaik Pembelajaran Inovaif. Padang: Sukabina Press.
Trianto. (2009). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta : Prestasi Pustakaraya.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i10.7076