Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Pendekatan Saintifik di Kelas II SDN 12 Bukik Cangang Kota Bukittinggi

Nurbaiti Masni - Universitas Negeri Padang
Zuryanty Zuryanty - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to describing the improvement of thematic learning process by using scientific approach in Grade 2 Elementary School of 12 Bukik Cangang at Bukittinggi cityi. This research used qualitative and quantitative approach. This research was classroom action research and had two cycles. The research subject was a teacher and 26 students of Grade II Elementary School of 12 Bukik Cangang Kota Bukittinggi.  The  study’s results shows the increasing in: Lesson plan of the first cycle is meeting 1 is 75%  (enaugh), meeting 2 is 81,25% (good),  and  the second  cycle meeting 1 is 97,22% (very  good). Teacher’s activities in first cycle meeting 1 is 65,63%  (enaugh), meeting 2 is 84,37% (good), the second cycle meeting 1 is 96,87% (very good). Student’s activities in first cycle meeting 1 is 56,25%  (less), meeting 2 is 81,25%  (good),  the  second  cycle meeting 1 is 93,75% (very good).the average of classin first cycle is 70,67, meeting 2 is 80,38, and the second cycle is 90,24. Therefore, the 

scientifict method can increase the integrated thematic learning at elementary school.

 

Keywords : Integrated Thematic, Scientific Approach.


References


Arikunto, Suharsimi, dkk. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta

-----------------------------. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Arjuna, R. (2015). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Menggunakan Pendekatan Saintifik dengan Tema Keluargaku di Kelas I SD Negeri 06 Kubu Kecamatan Tanjung Raya Kabupaten Agam. Skripsi tidak diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang (UNP).

Basrowi & Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta

Gauc, Hugh G. (2013) Scientific methode in practice (reprint ed).Cambridge University Press.p.3.ISBN 9780521017084

Hosnan M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Kemendikbud. 2013. Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

----------------. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan

Kunandar. 2010. Langkah Mudah Pennelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers

Kurinasih, Imas & Sani, Berlin. 2014. Sukses Mengimplementasikan kurikulum 2013. Kata Pena

Kusuma Wijaya, dkk. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Indeks

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT remaja Rosdakarya Offset.

Martono, Nanang. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder . Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Purwanto, M. Ngalim. 2006. Prinsip-Prinsip dan teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

StevenD,Schafersman.http://www.Geo.Sunysb.edu/esp/files/scientific-method. html

Subagyo, Joko. 2006. Metode Penelitian Dalam Teori dan Praktek. Jakarta. PT Rhineka Cipta

Trianto. 2012. Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Varelas, M and Ford M The scientific method and scientific inquiry: tensions in teaching and learning. (USA: Wiley Inter Science, 2009)

Vina Iasha. Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Pendekatan Scientific di Sekolah Dasar.(UNJ:AR-RIAYAH VOL 2, NO 1, 2018)

Wardhani , dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka

Uno, Hamzah B. 2011. Menjadi Peneliti Penelitian Tindakan Kelas yang Profesional. Jakarta: BumiAksara




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i9.6841