Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penyajian Data Menggunakan Model Kooperatif Tipe Jigsaw

Melati Melati - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Rahmatina Rahmatina -

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of presenting data using a Jigsaw cooperative model in class V SDN 07 Padang Sarai Kec. Lubuk Sikaping. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. Subjects in the study were fifth grade students of SDN 07 Padang Sarai Sub-district Lubuk Sikaping, amounting to 20 people, consisting of 10 men and 10 women. The research instrument uses test sheets, non tests and observations and the data analysis techniques used are descriptive qualitative and quantitative. The results showed that using a Jigsaw cooperative model can improve student learning outcomes in data presentation material.


Keywords


Learning Outcomes; Data Presentation; Jigsaw Model

References


Abidin, Zainal & Ijrah, Sumarnur. 2018. Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas V SD Negeri Gugus IV Kecamatan Banuhampu Kabupaten Agam.Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. E-ISSN:2579-3403, P- ISSN:2622-5069. Volume 2, Nomor 2

Ardini, Ari Kiki. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pengolahan Data Menggunakan Media Grafis di Kelas VI SDN Jantiganggong II Perak Jombang. JPGSD Volume 01 Nomor 02 Tahun 2013,0-216

Desyandri. (2012). The Usage of Contextual Teaching and Learning (CTL) Approach to improve the process and learning outcome of Singing to the Student Class III Elementary School YPKK of Padang State University. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 36–52. Retrieved from http://pedagogi.ppj.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/231

Hosnan.2014.Pendekatan Saintifik dan Kontelkstual dalam Pembelajaran Abad 21.Bogor: Ghalia Indonesia

Masniladevi. 2017. Keterampilan Berpikir Kritis menggunakan Model Contextual Teaching And Learning di Sekolah Dasar. Padang. Diambil pada tanggal 23 Juli 2019 dari http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd

Muslich. 2012. Melaksanakan PTK itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara

Rahmatina & Sukma, Elfia. 2015. Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi dengan Menggunakan Strategi Mind Map di Sekolah Dasar. PGSD FIP UNP Padang.

Sa’dijah,Cholis.1999. Pendidikan Matematika II. Jakarta: Depdikbud RI

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Slavin, Robert E. 2005. Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik.Terjemahan oleh Narulita Yusron. 2010. Bandung: Nusa Media.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Group




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i8.6783