Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Kelas IV Sekolah Dasar
Abstract
This study aims to describe an increase in student learning outcomes in integrated thematic learning using cooperative learning type IV grade type elementary school learning model. The type of research is PTK using qualitative and quantitative approaches. The research subjects were teachers and 27 students. The results showed an increase. In the first cycle, the RPP observation results from 74,95% to 93% in the second cycle. The implementation of the aspects of teachers and students in the first cycle was 80,4% to 96,8% in the second cycle. Student learning outcomes 67.7 to 86.9 in cycle II
Keywords: Cooperative Learning Model NHT Type, Learning Outcomes
Keywords
References
Desyandri. (2016). Interpretasi Nilai-nilai Edukatif Lagu “Kambanglah Bungo” untuk Membangun Karakter Peserta Didik (Suatu Analisis Hermeneutik). Komposisi; Jurnal Pendidiikan Bahasa, Sastra, Dan Seni, 17(1), 37–53. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/komposisi/article/view/7418/pdf
Desyandri. (2018). Nilai-nilai Kearifan Lokal untuk Menumbuhkembangkan Literasi Budaya di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 27(1), 1–9. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um009v27i12018p001
Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. In Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4 (pp. 163–174).
Desyandri, Muhammadi, Mansurdin, & Fahmi, R. (2019). Development of Integrated Thematic Teaching Material Used Discovery Learning Model in V Grade Elementary School. Jurnal Konseling Dan Pendidiikan, 7(1), 16–22. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/129400
Lenny Zaroha; Firman; Desyandri. (2018). The Effect of Using Quantum Teaching and Motivation in Learning Toward Students Achievement. JAIPTEKIN | Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 2(4), 14–20. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/4.32143
Istarani. 2014. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan:Media Persada
Marasiwi. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(1), 20-26.
Maslani.2016. Meningkatkan Hasil Belajar Dan Keaktifan Siswa Melalui Permainan (Game) Ranking I Pada Materi Norma Dalam Kehidupan Bersama Di Kelas Vii A Smpn 4 Pelaihari. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. 6(2). 1016.
Sumarni.2016. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Penerapan Model Pembelajaran Numbered Heads Together dengan Pemanfaatan Alat Peraga Sederhana Materi Pembagian Siswa Kelas II”.Jurnal Refleksi Edukatika, 7(1), 62
Ulfa, Siti Maria. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD, Volume 03 (03), 3
Uno, Hamzah B, dkk. 2011. Menjadi Peneliti PTK yang Profesianal. Jakarta: Bumi Aksara
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i6.6631