Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar
Abstract
The research aim to know there is or no correlation between students motivation in learning with learning outcomes in natural sciences learning of fifth grade of primary school on cluster three in Banuhampu. This type of research is quantitative research with correlation research methods. The amount of sample is 57 students, fifth grade of primary school on cluster three in Banuhampu. The result of the research there is positive correlation an significant between students motivation in learning with learning outcomes in natural sciences learning of fifth grade of primary school on cluster three in Banuhampu. This was proven from rhitung = 0.789 > rtabel = 0.266, and significance value 0.000 < 0.005. 005, which means that Ho is rejected and Ha is accepted, so the hypothesis says "there is a correlation between students in learning motivation with learning outcomes in natural science learning in of fifth grade of primary school on cluster three in Banuhampu" accepted.
Keywords :
Keywords
References
Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. In Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4 (pp. 163–174).
Desyandri, Muhammadi, Mansurdin, & Fahmi, R. (2019). Development of Integrated Thematic Teaching Material Used Discovery Learning Model in V Grade Elementary School. Jurnal Konseling Dan Pendidiikan, 7(1), 16–22. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/129400
Lenny Zaroha; Firman; Desyandri. (2018). The Effect of Using Quantum Teaching and Motivation in Learning Toward Students Achievement. JAIPTEKIN | Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 2(4), 14–20. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/4.32143
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan
Pendidikan. Jakarta : Depdikbud.
Emzir. (2011). Metodologi Penelitian
Pendidikan. Jakarta : PT.Raja Grafindo
Persada.
Kompri. (2015). MotivasiPembelajaran
Perspektif Gurudan Siswa. Bandung:
PTRemaja Rosdakarya.
Martono, Nanang. (2011). Metode Penelitian
Kuantitatif. Jakarta :PT.Rajagrafindo
Persada.
Muhidin, Sambas Ali & Maman Abdurahman.
(2007). Analisis Korelasi, Regresi, dan
Jalur dalam Penelitian. Bandung : CV Pustaka Setia.
Mushandika, Rosiyana. (2017). Hubungan
Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Gugus 02 di Kecamatan Pringgarata Lombok Tengah. Jurnal Skripsi, p.4.
Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan
Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta : Delia Press.
Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar.
Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Rofi’a, L., &Yulianto, E.D. (2017). Hubungan
antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SD Negeri 3 Mlandingan Wetan. Artikel.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor- faktor
yang Mempengaruhinya.Jakarta:Rineka
Cipta.
Umar, H. (2013). Metode Penelitian untuk
Skripsi dan TesisBisnis. Jakarta :
PT.RajaGrafindo Persada.
Uno, B. Hamzah. (2009). Teori Motivasi dan
Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara.
Usman, Husaini. (2012).PengantarStatistika
EdisiKedua. Jakarta:BumiAksara.
Muhidin, Sambas Ali & Maman Abdurahman.
(2007). Analisis Korelasi, Regresi, dan
Jalur dalam Penelitian. Bandung : CV Pustaka Setia.
Mushandika, Rosiyana. (2017). Hubungan
Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Gugus 02 di Kecamatan Pringgarata Lombok Tengah. Jurnal Skripsi, p.4.
Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan
Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta : Delia Press.
Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar.
Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Rofi’a, L., & Yulianto, E.D. (2017). Hubungan
antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SD Negeri 3 Mlandingan Wetan. Artikel.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor- faktor
yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka
Cipta.
Umar, H. (2013). Metode Penelitian untuk
Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta :
PT.Raja Grafindo Persada.
Uno, B. Hamzah. (2009). Teori Motivasi dan
Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara.
Usman, Husaini. (2012). PengantarStatistika
Edisi Kedua. Jakarta:Bumi Aksara.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v8i2.6384