PENGARUH MODEL KOOPERATIF TIPE GI TERHADAP HASIL BELAJAR PKN DI SEKOLAH DASAR

Nurinsani Nurinsani - Universitas Negeri Padang
Nurinsani Nurinsani - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Taufina Taufik - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Zuardi Zuardi - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of the research was to know about the influence of using of cooperative group investigation  type model toward the result of PKn student in grade V at SDN 20  Lubuk Alung. The research design of the research is quasy exsperimental design. Sample of the research is class VA and VB. The coubting result of research of data that used is t test founded t count > ttable , t-test 2,36 > 1,68  at α level of 0.05. So that, it can be concluded that there is a significant influence in using cooperative model in jigsaw type toward the result of student’s PKn study in grade V SDN  20 Lubuk Alung .

 Keywords: Cooperative type group investigation, Learning Outcome, PKn


References


Arikunto.Suharsimi 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Kurniasih, Imas & Sani, Berlin. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena

Neolaka, Amos. 2014. Metode Penelitian dan Statistik. Bandung: Remaja Rosdakarya

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers

Retno, dkk. 2014.“Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Pkn Kelas III Di Gugus IV Desa Banjar”. Skiripsi: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan kuantitatif Kualitatif dan R&B). Bandung: Alfabeta

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana

Sudijono, Anas. 2009. Pengantar Statistik Pendidikan Jakarta: Rajawali Pers.

Trianto. 2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan,Dan Implementasi pada KTSP. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Taufina dan Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina Pers.

Vierwanto. 2012. penelitiannya “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI)Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas IV SD Negeri Gendongan 03 Salatiga” Skiripsi : Universitas Kristen Satya Wacana.

Yusuf, A. Muri. 2007. Metodologi Penelitian. Padang: UNPPress.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4505