PENINGKATAN HASIL BELAJAR OPERASI HITUNG CAMPURAN DENGAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR)

Fauziah Turrahmi - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Yetti Ariani - Pembimbing I, Universitas Negeri Padang
Zuryanty Zuryanty - Pembimbing II, Universitas Negeri Padang

Abstract


The research was conducted as study of Math that teacher centered where the teacher was not giving the opportunity for the students to play a role during the learning process.The purpose of this study to implementof Math by using PMR. The aim of this research was to describe the plan, the implementation of the plan, and the students’ learning achievement of Math by using PMR. The result of the research indicated that from the first cycle to the second one, the score of the Lesson Plan improved from 77 into 93, the teacher’s aspect improved from 73 into 90 and the students’ aspect improved from 75 into 90. Further, the students’ learning achievement improved from 37,5 into 87,5 Thus, the use PMR could improve the students’ learning achievement.



References


Ahmad Susanto. 2013. Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Ariyadi,Wijaya. 2012. Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta : graham Ilmu .

Daitin,Tarigan. 2006. Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta : Depdiknas.

Daryanto. 2013. Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung : Yrama Widya.

Depdiknas. 2006. KTSP Jenjang Pendidikan Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Heruman. 2007. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Rajarafindo Persada.

. 2010. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidik (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ngalim Purwanto, dkk. 2004. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nahrowi,Adjie. 2006. Pemecahan Masalah Matematika. Bandung : UPI Press.

Oemar Hamalik. 2010.Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Suharsimi Arikunto, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Sutarto,Hadi. 2005. Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin : Tulip Banjarmasin .

Suryanto. 2010. Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jakarta :

Yetti Ariani. 2004. Pembelajaran Dengan Pendekatan Realistik Untuk Pemahaman Konsep Statistika Siswa Kelas VI SDN 20 Kubang Payakumbuh. Tesis tidak diterbitkan. Malang PPS Pendidikan Matematika SD Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4484