PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PKn DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DI SEKOLAH DASAR

Ramadia Ramadia - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Zuardi Zuardi - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Elfia Sukma - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


This research is motivated by the low of student learning outcomes in class SD Negeri 06 Padang Laweh Malalo, Tanah Datar Regency. This study aim to describe the improvementof student learning outcomes on learning Civic applying the model Problem Based Learning on the fourth grade student Primary school 06 Padang Laweh Malalo Tanah Datar Regency Type of research is PTK by using qualitative and quantitative approach. The result of student learning cycle I 71,39 increased to 84,85 in cycle II. Therefore learning of Civics by applying the Problem Based Learning model on can improve the learning outcomes of Civics students grade V SD Negeri 06 Padang Laweh Malalo, Tanah Datar Regency.

Key Word: Result of study, PKn, Problem Based Learning Model.


 

 

 


References


B. Uno. Hamzah, 2011. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Fathurrohman, Muhammad. 2015. Model – Model pembelajaran Inovatif. Jogjakarta : Ar- Ruzz Media.

Kunandar. 2008. Guru Professional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mulyasa,E. 2009. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta : Bumi Aksara.

Purwanto, Ngalim. 2006. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya .

Septiana & Kurniawan (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk meningkatkan kempuan berfikir kritis siswa kelas V pada mata pelajaran PKn di SD Muhammadiyah Kauman.Fundamental Pendidikan Dasar (Nomor Ip.94-105)

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta : Fajar Interpratama Mandiri.

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Riyanto, Yatim. 2010. Pradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Rusman. 2014. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4315