Peningkatan Keterampilan Mengubah Puisi Menjadi Prosa Melalui Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar

Welly Pratiwi - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Farida F - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Elfia Sukma - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The aim of this study is to describe the skills improvement of the sixth grade students at SDN 10 Bandar Buat Padang  in changing poetry into the prose, the stages are  pre-writing, writing, and post-writing. This type of research is a classroom action research that used qualitative and quantitative approaches. The results of this study indicate that the skill of turning poetry into prose has increased by 10,2%, which was obtained from the average value of the cycle I which is 79,1, increasing in the cycle II to 8,3. Based on these results, it can be concluded that using a contextual approach to the skill of changing poetry into prose of sixth grade elementary school students had increased.

Keywords: Writing, Changing Poetry to Prose, Contextual



References


Dalman. 2016. Keterampilan Menulis. Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA

Usman, Raja. 2015. Penggunaan Metode Parafrase Puisi untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Parafrase Puisi ke Prosa terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas II SMP Al-Ittihat Pekanbaru. Jurnal SOROT (Vol 10, No 2) 169-178

Anuar, P. 2012. Penerapan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Mengubah Puisi ke Bentuk Prosa Oleh Siswa Kelas VI SDN 25 Tahlut Nanga Pinoh Melawi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Undiksha (Vol.1, No.2 Tahun 2014)

Uno B, Hamzah, dkk. 2012. Menjadi Peneliti PTK yang Proffesional. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto, Suharsimi, dkk. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Fidiawati, Vivien. 2015. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Parafrase Puisi dengan Teknik Manaika Siswa Kelas VI SDN Sembrono 01 Jember. Jurnal Pancaran (Vol. 4, No.3) 31-40

Mahnun, Nunu. 2014. Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya daam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam (Vol.37, No.1 Januari-Juni 2014)

Desyandri, D. (2016). The Usage of Contextual Teaching and Learning (CTL) Approach to Improve the Process and Learning Outcome of Singing to the Student Class III Elementary School YPKK of Padang State University. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 36-52.

Kurniawan, Heru. 2009. Sastra Anak dalam Kajian Struktualisme, Sosiologi, Semiotika, hingga Penulisan Kreatif. Yogyakarta: Graha Ilmu

Azizah, Nurdiana Ika & Estiastuti Arini. 2017. Keterampilan Guru dalam Pengelolaan Kelas Rendah Pada Pembelajaran Tematik di SD. Joyful Learning Journal (ISSN 2252-6366)

Ghoffar, Helmi.2017. Upaya Guru Mata Pelajaran Dalam Mencegah Perilaku Menyontek Pada SMAN Se-Kota Padangsidimpuan. Wahama Didaktika (Vol.15, No.3 SEPTEMBER 2017:13-30)

Yuniawan, Dwi. Peningkatan Keterampilan Merevisi Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Team Accelerated Instruction (TAI) Pada Siswa Kelas VII SMPN 12 Magelang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Vol.6 No.2 November 2017)




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4299