PENINGKATAN KETERAMPILAN MENGUBAH PUISI MENJADI PROSA MENGGUNAKAN MODEL ICARE SISWA KELAS VI SD

Reka Ilmasari - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Reka Ilmasari - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Taufina Taufina - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Mayarnimar Mayarnimar - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to describe the improvement of turn poetry into prose skill by using ICARE models at grade VI student of Elementary School. The type of research is PTK by using qualitative and quantitative approach. This research was conducted at SD Negeri 29 Pitameh, Padang city with a total of 21 students consisting of 14 male students and 7 female students. The result of the narrative writing skill in the pre-writing at cycle I 66,67 (C) increases on cycle II 82,74 (SB). The writing phase in the first cycle 49,60 (K), increased in the second cycle 79,36 (B), the post-writing phase cycle I 57,54 (C) increases in cycle II 82,54 (B ).

                                                                          

Keywords: Increased, poetry, prose, ICARE model.

References


Dalman. 2016. Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Desidaria Noge, Maria. 2017. Efektivitas Model Pembelajaran ICARE Berbasis Media “Berbabe” terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Sekolah. Jurnal Tunas Bangsa Vol 4, No.2, STKIP Citra Bakti : NTT

Emzir. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta: Rajawali Press

Kuntum dan Siti. 2018. Pemanfaatan Program Pembelajaran Lovaas (ABA) dengan Pendekatan ICARE dalam Meningkatkan Kemampuan General Life Skill Anak Autis. Jurnal Petik Vol. 4, No 1 Maret 2018. Institut Pendidikan Indonesia.

Mansur,HR. 2015. Menciptakan Pembelajaran Efektif Melalui Appersepsi. (http://www.lpmpsulsel.net/v2/attachments/327_Menciptakan%20pembelajaran%20efektif%20melalui%20apersepsi.pdf) diakses pada tanggal 3 Agustus 2018

Sardiman. 2008. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Taufina dan Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina Press

Taufina. 2016. Mozaik Keterampilan Berbahasa di Sekolah Dasar. Bandung: CV Angkasa

Taufina dan Mayarnimar. 2017. Validity Analysis of the VARK (Visual, Auditory, Read-Write, and Kinesthetic) Model-Based Reading and Writing Instructional Materials for the 1st Grade Students of Elementary School (online) vol 118 (http://www.atlantispress.com/proceedings/icset17/25886639), diakses tanggal 27 agustus 2018

Usman, Raja. 2015. Penggunaan Metode Parafrase untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Parafrase Puisi ke Prosa terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas II SMP Al-Ittihat Pekanbaru, Jurnal Sorot, vol. 10 nomor 2 Tahun 2015 Universitas Riau

Yunarti, Tina. 2009. Fungsi dan Pentingnya Pertanyaan dalam Pembelajaran. (http://www.eprints.uny.ac.id/7023/1/output.pdf&ved/v2) diakses pada tanggal 3 Agustus 2018




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4124