Peningkatan Hasil Belajar Sifat-Sifat Bangun Ruang Dengan Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw Kelas V Sekolah Dasar

Suci Andani - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Syafri Ahmad - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Mai Lena - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this study was to fine out the improvement of learning outcomes of the characteristics of geometry using Cooperative Learning model type Jigsaw at grade 5 SDN 06 Piai Tangah Padang. The type of research was classroom action research using qualitative and quantitative approaches. The subjects of this study were teachers and fifth grade students of SDN 06 Piai Tangah Padang. The increment of lesson plan assessment from the first cycle to the second cycle was 12.5%. In the activity of teachers, it increased from cycle I to cycle II by 16.05%. Furthermore, student activity increased by 11.1% from cycle I to cycle II. The average mathematics learning outcomes was 68.1 in cycle I it increased to 79.8 in cycle II. It would be concluded that the Cooperative Learning model type Jigsaw could improve the learning outcomes of the characteristics of geometry in grade 5 elementary school.


References


Arikunto, Suharsimi dkk. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ghozali, Elham. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Jigsaw tahun ajaran 2015/2016. http://eprints.ums.ac.id ARTIKEL PUBIKASI.pdf diakses pada 28 Maret 2018.

Isjoni. 2011. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Kunandar. 2010. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Rajawali Press.

Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning. Jakarta: PT Gramedia.

Purwanto, Ngalim. 2013. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slavin, Robert E. 2015. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Sudjana, Nana. 2012. Penilaian Hasil proses balajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Kencana Persada Media Group.

Thobroni. M. 2017. Belajar & Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Trianto. 2013. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progrsif Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.3759