PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN MODEL THINK PAIR SHARE DI KELAS V SD

Haris Fajri - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
elma alwi - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Sri Amerta - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research was improve the students achievement in learning social science make a Think Pair Share of 5 grade elementary school. Types of this   research   was   classroom   action   research   with   qualitative   and quantitative approach. Subject of this research were students of 5 grade were 22 people. Research conducted in two cycles with research procedure includes of planning, implementation, observation, and reflection. The result of research was improve a) Lesson plan the cycles of I was 87,5% and the cycles II of 96% b) Implementation  teacher’s  activity  of  I  cycle  was  79,65% and  II  cycle  was 95,8% while implementation students activity of I cycle was 76,6% and II cycle was 96,1% c) the students learning outcomes in the I cycle was 74,01 and  II  cycle  was 84,7 It  can be concluded  that make a Think Pair Share can improve students achievement in learning social science of 5 grade at SDN 27 Anak Air Kota Padang.

 

Keyword : Learning outcomes, Social science, Think Pair Share


References


Annurahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Arikunto, Suharsimi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

B.Uno, Hamzah. 2011. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Etin Solihatin. 2007. Kooperatif Learning Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar. 2012. Kurikulum dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta. Bumu Aksara.

Hartina. 2008. Metode Pembelajaran Think Pair dan Share (TPS). Rohadiwanasaba.vv.si.com/2013/01/Pembelajaran–think-pair-and-share-tps/

Isjoni. 2007. Integreated Learning: Pendekatan Pembelajaran IPS di Pendidikan Dasar. Pekanbaru: Falah Production.

Kunandar. 2010. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan sukses dalam sertifikasi guru. Jakarta: Rajawali Press.

Kusumah, Wijaya, dkk. 2011. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Indeks

Martono, Nanang. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Mulyasa. 2009. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muslich, Masnur. 2007. KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara

Nasution. 1997. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Purwanto. Ngalim. 2010. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Ruswandi, Hermawan. 2007. Metode Penelitian Pendidikan SD. Bandung. UPI PRESS

Sanjaya, Wina. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Suryosubroto. 2009. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta : PT Rineka Cipta

Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Yatim Riyanto. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi Bagi Guru/ Pendidik Dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.3754