PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE SCRIPT DALAM PEMBELAJARAN IPS DI KELAS V SEKOLAH DASAR

Okto Prasetio - Universitas Negeri Padang
Hamimah Hamimah - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Sri Amerta - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to describe the improvement of student activity Using Cooperative Script in learning IPS class VB SD Negeri 34 Simpang Haru. This research is Class action research  using qualitative and quantitative approaches. Research subjects were teacher and 20 students. Implementation of this research doing in two cycles with research procedural there are planning, implementation, observing, and reflection. Result of the reseacrh is showed increased : a) implementation, teacher aspects and student aspects of cycle I is 70,31%, and cycle II is 87,5%. b) student activities of cycle I : 1) visual activity 66,88%, 2) listening activity 66,88%  and  3) writing activity 73,75%. Cycle II :1) visual activity 87,50%, 2) listening activity 76,25% and 3) writing activity 88,75%. Conclusion of this reseacrh is model cooperative script can improve student activity in learning IPS class VB SD Negeri 34 Simpang Haru.

 

keyword : Activity; Social studies; Cooperative Script


References


Arikunto, Suharsimi, Suhardjono dan Supardi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Isjoni. 2007. Pendekatan Pembelajaran IPS di Pendidikan Dasar. Pekanbaru: Falah Production.

Ismail. 2014. Peningkatan Aktivitas Pembelajaran IPS Menggunakan Model Kooperatif Tipe Jigsaw Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol. 3 No 02 Agustus 2013. ISSN: 01215-9511

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif Edisi Revisi. Jakarta: Media Persada.

Hanafi, Tatag. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Script Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar. JPGSD. Volume 02 Nomor 02 Tahun 2014.

Kunandar. 2008. Langkah Mudah PTK Sebagai Pengambangan Profesi Guru.Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Muslich, Masnur. 2011. KTSP: Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Purwanto, Ngalim. 2010. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Rohani, Ahmad. 2010. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Sanjaya, Wina. 2010. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Salim, Riduan. 2015. Meningkatkan Aktivitas Belajar IPS Materi Perkembangan Teknologi melalui Model STAD divariasi make a match Pada Siswa Kelas IV SDN Perumus Dalam 7 Banjarmasin. JPGSD, Volume 02, Nomor 02, Tahun 2014.

Sardiman. 2010. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali Press.

Sundari, Faulina.2017. Peran Guru Sebagai Pembelajar dalam Memotivasi Peserta Didik Usia SD. Diperoleh dari http://Journal.lppmunindra.ac.id

Suranto. 2015. Pengaruh Motivasi, Suasana Lingkungan dan Sarana Prasarana Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, vol 25, no 2, desember 2015. ISSN: 1412-3835.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.3642