Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Menggunakan Teknik Scramble pada Siswa Kelas IV SD

Metha Handayani - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Metha Handayani - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Harni Harni - Pembimbing 1,Universitas Negeri Padang
Elfia Sukma - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The aim of the study was to describe the improvement of reading comprehension skills with scramble techniques for fourth grade students of SD Negeri 37 Sungai Bangek, Padang City. Research subjects were teachers as researchers and fourth grade students as many as 22 people consisting of 16 men and 6 women. The results of the prabaca phase cycle I 47.72% with less criteria then increased to 78.40% with good criteria in cycle II. The results of the research at the stage when reading cycle I 84.19% with good criteria increased to 94.31% with very good criteria in cycle II. The results of the study in the post-reading stage of the first cycle 59.65% with sufficient criteria increased to 78.40% with good criteria in the second cycle.

 

Keyword : understanding reading, scramble techniques, students



References


Abbas, Saleh. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar.Jakarta : Depdikbud.

Agustina. 2008. Pembelajaran Keterampilan Membaca. Padang : FBS UNP.

Dalman. 2014. Keterampilan Membaca. Jakarta : Rajawali Pers

Fitriyani, Puji Rahayu. 2012. Peningkatan Kemmpuan Membaca Pemahaman Dengan Teknik Scramble Siswa Kelas IV SD Negeri Bakulan Tahun Pelajaran 2011/2012.http://eprints.ums.ac.id/22181/11/NASKAH_ PUBLIKASI.pdfdiakses tanggal 23 desember 2017.

Kurniawan, Muhammad Yusuf. 2013. Peningkaytan Keterampilan Membaca Pemahaman denga Strategi Dicreted Reading Thinking Activity (DRTA). Surakarta:UNS.http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/download/3809/2690.

Mansur, HR. 2015. Menciptakan Pembelajaran Efektif Melalui Appersepsi. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, (Online) (http://.portalgaruda.org/article.php?article diakses pada tanggal 10 Mei 2018)

Nurhadi. 2016. Teknik Membaca. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Purwanto, Ngalim. 2006. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rahim, Farida. 2005. Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Jakarta : Bumi Aksara

Safitri, 2014.Keterampilan Membimbing Diskusi Kelompok Kecil di Kelas VII SMP l Laboratorium Undiksha.Jurnal Prima (Online) (http://.portalgaruda.Org/article.php?article, diakses pada tanggal 25 Juli 2018)

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta : AR-RUZZ MEDIA.

Suastawan dkk.2015. Penerapan Strategi (DRA) Untuk Meningatkan Kemampuan Membaca Pmahaman Siswa Kelas IV SDN 2 Kampung Baru.Ganesha: UPG. Vol: 3 No: 1 Tahun: 2015. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/4813.

Uno, dkk.2011. Menjadi Peneliti PTK Yang Profesional.Jakarta : PT Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.3621