PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS DENGAN MODEL SNOWBALL THROWING
Abstract
Abstrack
The purpose of this study is to describe theimprovemen of student learning outcomes on learning IPS by using model Snowball Throwing student the classroom IV SDN 23 VII Koto Sungai Sarik Kab. Padang Pariaman on the student class IV who number 36 students. This research uses qualitative and quantitative approach. The type of research in classroom action research student learning outcomes cycle I 70,9 increase to 84,4 in cycle II. Therefore, the Snowball Throwing model can improve student learning outcomes in IPS learning in grade IV SDN 23 VII Koto Sungai Sarik Kab. Padang Pariaman.
Keyword: Learning outcomes,IPS, and Snowball Throwing.
References
Arikunto,Suharsimi,dkk.2009.Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta:PT Bumi Aksara
Arikunto,Suharsimi,dkk.2011.Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta:PT Bumi Aksara
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan sPendidikan (KTSP). Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Farhan.2011.Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing.
http://www.farhan-bjm.web.id/2011/09/model-pembelajaran-kooperatif-tipe.html/ (online, diakses tanggal 13 november 2016)
Jihad, Asep, dkk. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Kunandar.2010.Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembang Profesi Guru.Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada
Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara
Purwanto, Ngalim. (2006). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Solihatin,Etin,dan Roharjo.2007.Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran IPS.Jakarta:PT Bumi Aksara
Sudjana,Nana.2009.Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.Bandung:Remaja Rosdakarya
Suprijono,Agus.2009.Cooperative
Learning. Yogyakarta : Pustaka Belajar
Suyatno.2009.Menjajah Pembelajaran Inovatif.Surabaya:Masmedia Buana Pustaka
Taufik,Taufina dan Muhammadi.2011.Mozaik Pembelajaran Inovatif.Padang:Suka Bina Press
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.3590