PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI DI KELAS IV

lolita sari - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
lolita sari - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Mulyani Zen - Pembimbing 1. Universitas Negeri Padang
Syafri Ahmad - Pembimbing 2. Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research was to describe the improvement of students’ learning outcomes in learning natural science by using inquiry learning strategy in the fourth grade. This was a classroom action research which applied qualitative and quantitative approaches. The subject of the research was teacher and 15 students. The students’ average score improve from 68,26 (adequate) in the first cycle into 76,49 (adequate) in the second cycle. It means the inquiry learning strategy successfully improves the students’ outcomes in learning natural science in the fourth grade of Elemantary School.

Keywords : inquiry learning strategy

 


References


DAFTAR RUJUKAN

Arikunto, Suharsimi.dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

BSNP. 2006. Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar. Jakarta: Depdiknas

Hamalik ,Oemar . 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Haryanto. 2008. Sains Jilid 5 untuk Sekolah Dasar kelas IV. Jakarta: Erlangga

Kunandar .2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan kelas. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Purwanto, Ngalim. 2006. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung : PT Remaja Rosdakarya Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rajawali

Samatowa, Usman. 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA di SD. Jakarta : Depdiknas.

Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group

Susanto. (2007). Pengembangan KTSP dengan Perspektif Manajemen Visi. Jakarta: Mata




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.3445