PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS IV DENGAN PENDEKATAN INKURI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
The problem in this research is the less able teachers to develop the learning approach that can activate the students optimally in the learning process. The purpose of this research is to describe and get information about the improvement of IPS learning result by using Inquiry approach. The subjects of the study were students of class IV, amounting to 20 people. The type of research used is classroom action research. Data were collected using an observation sheet and a table of notes. The result of this research is the increase of the average grade value from 73,5 in cycle I to 83 in cycle II. So it can be concluded in this study is to use inquiry approach in learning IPS can improve student learning outcomes
Keywords: IPS Learning Outcomes, Inquiry Approach
References
Aditya Putra. 2015. Pengaruh Pendekatan Inkuiri Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar Kota Semarang. Skripsi. Tidak diterbitkan
Asep.2008.Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo
Delviana. 2016. Penerapan Pendekatan Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V di Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi. Tidak diterbitkan
Depdiknas.2006.Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan
Dimyati dan Mudjiono. 1993. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Depdikbud Dirjen Dikti, P2LPTK
Etin Solihatin.2006.Cooperative Learning Implementasi Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara
Hasna Ariana . 2015. Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Dengan Pendekatan Inkuiri Di Sekolah Dasar. Skripsi. Tidak diterbitkan
Igak Wardani. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : UT
Indah Cahaya . 2015. Upaya Peningkatan Aktivitas Belajar IPA Siswa Kelas IV Dengan Pendekatan Inkuiri di Sekolah Dasar. Skripsi. Tidak diterbitkan
Kunandar. 2007. Guru Profesional Impelentasi Kurikulum Satuan Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Nana Sudjana. 2004. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Sudarwan Danim. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
Trianto. 2011. Model Pembelajaran Tematik Terpadu . Jakarta : Bumi Aksara
Wina Sanjaya. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.2918