PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV DENGAN PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES DI SEKOLAH DASAR
Abstract
This research is motivated by the low of science learning result in class IV SDN 03 Pasar Amping Parak. The purpose of this study is to describe the planning, implementation and improvement of student learning outcomes on science learning by using skills approach for fourth grade students SDN 03 Amping Parak Market Sutera District South Pesisir Regency. The type of research used is classroom action research (PTK). Research subjects are teachers and students of class IV as many as 25 people. The results showed an increase in the results of learning cycle I 72.41 good criteria, cycle II 85.17 with very good criteria, increased 12.76. Means, Approach The process can improve student learning outcomes on science learning in grade IV SDN 03 Amping Parak Market.
Keywords: Results of Science Learning, Process Skill
References
Arrofa Acesta. 2016. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Skripsi. Tidak diterbitkan
Asep Jihad, dkk. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Multi Pressindo
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkata Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar. Jakarta: BNSP.
Dimyati, dan Mujiono. 1999. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Guslan. 2017. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Konsep Energi Panas Pembelajaran IPA Kelas IV. Skripsi. Tidak diterbitkan
Haryanto. 2004. Sains Jilid 4 untuk Kelas IV. Jakarta: Bumi Aksara.
Hendro Darmadjo, dkk. 1992. Pendidikan IPA II. Jakarta: Departemen Pendidikan dan
Nana Sudjana, 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nanang Martono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Nurlis, dkk. 2012. Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV. Painan : CV. Bintang Mahakarya.
Sagung Putra. 2017. Penerapan pendekatan keterampilan proses untuk Meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V. Skripsi. Tidak diterbitkan
Suharsimi Arikunto, dkk. 2006. Pendidikan Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Wina Sanjaya. 2010. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.2917