PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN METODE INKUIRI DI SD
Abstract
This research social studies lesson has not been done well in SDN 24 Lembah Malintang Pasaman Barat. This is evident from the results of the planning assessment cycle I gained an average of 87.5 increased in the second cycle to 96. Implementation aspects of teacher appraisal cycle I gained an average of 84.5 increased to 97 in the second cycle and the first cycle aspects of students gained an average of 83.5 increased in the second cycle to 97. As well as student learning outcomes in the cycle I gained an average of 79.8 increased in the second cycle to 88. Thus it can be said that the inquiry method can improve the learning outcomes of students in the SDN Lembah Malintang 24 Pasaman Barat.
Kata Kunci : hasil belajar, pembelajaran IPS, inkuiri
References
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas
Ischak SU, dkk.1997. Pendidikan IPS di SD. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Kunandar. 2008. Guru Profesional. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Lukas S. Musianto. 2002. “Perbedaan Pendekatan Kuantitatif dengan Pendekatan Kualitatif dalam Metode Penelitian”. Tersedia dalam http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php/man/article/viewFile/15628/15620 (online). Jurnal tidak diterbitkan. Jakarta: Universitas Kristen Petra.
Moedjiono. 1993. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Depatemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Nafilah. 2008. Strategi dan Inovasi Pembelajaran Siswa SD. (online). http://nafilah.multiply.cosm/journal/item/26/ (diakses tanggal 20 Oktober 2011).
Oemar Hamalik. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Richard Kindsvatter, dkk. 1996. Dynamics of Effective Teaching. USA
Ritawati Mahyuddin,dkk.2007. Hand OutS Mata Kuliah Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Padang: UNP
Rochiati. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung. Remaja Rosdikarya.
Rustam Mundilarto. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Tersedia dalam http://klinikpembelajaran.com/booklet/penelitian_tindakan_kls .pdf. Diakses tanggal 17 Maret 2012.
Suharsimi Arikunto. 2002. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Udin S. Winata Putra. 2002. Materi dan Pembelajaran IPS SD. Universitas
Wardhani. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka
Wina Sanjaya. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.248