Peningkatan Hasil Belajar IPAS Menggunakan Model Problem Based Learning di Kelas V SDN 12 Bukit Cangang, Kota Bukittinggi

Gilang Huda - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Arwin Arwin - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


The low learning achievement of IPAS students in the Independent Curriculum is the basis of this research. The purpose of this study is to describe how the Problem Based Learning (PBL) paradigm is used in the teaching and learning process to improve social studies learning outcomes in elementary schools. Classroom action research (PTK) is a type of research that combines quantitative and qualitative methods. There are 23 grade V elementary school students who are the subjects of this study. The researcher is a practitioner, and the teacher of class V is an observer. Two cycles of planning, implementation, observation, and reflection consist of this study project. The research findings in the first cycle teaching module resulted in an average of 84% good qualifications and 97% very good qualifications in the second cycle. The results of the learning process from teachers and students show that, on average, 82% of them have good qualifications in the first cycle, and 93% of them have very good qualifications in the second cycle. In addition, in the learning outcomes of the first cycle, an average of 81% of participants had strong qualifications, while in the second cycle, 91% of participants had very good qualifications.

Keywords


Problem Based Learning; Independent Curriculum; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Asep, J & Abdul, H. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Multi Presssindo

Azlina, & Zainil, M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Software Macromediaflash 8 pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Biasa di Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3473–3486.

Evi Hasim. (2020). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Perguruan Tinggi Di Masa Pandemi Covid-

Prosiding Webinar Magister Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo “Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Ilmiah Menuju Anak Merdeka Belajar,” 68–74.

Gusriyenti, G. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPS dengan Menggunakan Model Picture and Picture di Kelas V SD Negeri 02 Lubuk Malako Kecamatan Sangir Jujuan Kabupaten Solok Selatan. Menara Ilmu, 11(74).

Kepmendikbudristek Nomor 56 Tahun 2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam rangka Pemulihan Pembelajaran (Kurikulum Merdeka) sebagai penyempurna kurikulum sebelumnya.

Khasanah, N., Ngazizah, N., & Anjarini, T. (2021). Pengembangan Media Komik dengan Model Problem Based Learning pada Materi Daur Hidup Hewan Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 25-35.

Kosasih. (2014). Strategi Belajar Dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru.

Jakarta: Rajawali Press.

Mahdalena, S., & Sain, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VA Siswa Sekolah Dasar Negeri 010 Sungai Beringin. ASATIZA: Jurnal Pendidikan 1(1): 118–38. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i1.63.

Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pengertahuan, 4(4), 5912- 5918.

Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah,

Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN

Putri, R. E., & Zuryanty, Z. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 54-62.

Reinita. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 352. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10457

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Saintific Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : Bumi Aksara

Septiana, T. S., & Kurniawan, M. R. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 Pada Mata Pelajaran PKn di SD Muhammadiyah Kauman Tahun 2016/2017. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(1), 94-105.

Suharsimi, A., Suhardjono, & Supardi. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara. Susanto. A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia

Group

Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas : Jakarta : Bumi Aksara

Syahria, N. (2022). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. GRAMASWARA, 2(2), 49- 62.

Syafruddin. A. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Uno, H.B., Lamatenggo, N., & Koni, S.M.A. (2012). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Utami, N. M. S., & Astawan, I. G. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 3(3), 416-427.

Wardani, IGAK, dkk. (2007). Materi Pokok Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka. Widoyoko, Eko Putro. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar Zulkaida, A., Kurniati, N. M. T., Retnaningsih, Muluk, H., & Rifameutia, T. (2007). Pengaruh Locus of

Control Dan Efikasi Diri Terhadap Kematangan Karir Siswa Sekolah Menengah Atas ( SMA ). PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitek & Sipil), 2, 1–4.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i2.16313