Penerapan Model Jigsaw Berbantuan Multimedia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bangun Datar Peserta Didik Kelas IVSekolah Dasar

Lusi Annisa - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Desyandri Desyandri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research aims to describe the application of the Jigsaw-type cooperative learning model assisted by multimedia in improving mathematics learning outcomes in-plane material in class IVa at SDN 19 Kampung Baru. The research uses two types of approaches, namely a qualitative approach and a quantitative approach. The subjects were 25 class VIa students in the January-June semester of the 2023/2024 academic year. The research results showed that the teaching module assessment in Cycle I, Meeting 1, was 86%, Cycle 1, Meeting 2, was 89%, and the average from Cycle 1 was 88%. Then in cycle II 95%. Teacher aspect assessment in cycle I, meeting 1, 84%, cycle 1, meeting 2, 88.4%, average in cycle 1, 86%. Then in cycle II, it was 95.4%. Assessment of student aspects in Cycle I, Meeting 1, 84%, Cycle 1, Meeting II, 86.3%, average for cycle I, 85%. Then in cycle II 95%. Student learning outcomes for cycle I, meeting 1, 78%, cycle 1, meeting II, 82%, average for cycle 1 79.8 and cycle II 87. In conclusion, the Jigsaw-type cooperative model can improve student learning outcomes in mathematics learning on plane material in class VIA SD Negeri 19 Kampung Baru.

Keywords


Cooperative Jigsaw; Multimedia; Learning Outcomes; Two-Dimentional Figure

Full Text:

PDF

References


Agasi, D., Oktarina, R., Desyandri, & Murni, I. (2022). Pengaruh Pemakaian Gadget pada Peserta Didik Sekolah Dasar Berkaitan dengan Perkembangan Psikologinya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10763–10768.

Ahmad, S., Prahmana, R. C. I., Kenedi, A. K., Helsa, Y., Arianil, Y., & Zainil, M. (2018). The instruments of higher order thinking skills. Journal of Physics: Conference Series, 943(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/943/1/012053

Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, H., & Nurhikmah. (2019). Belajar dan Pembelajaran

Ali, Mm., Hariyati, T., Yudestia Pratiwi, M., & Afifah Sekolah Tinggi Agama Islam Ibnu Rusyd Kotabumi, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Penerapan Nya Dalam Penelitian. Education Journal, 2(2), 1–6.

Darmansyah, Salmiyanti, & Desyandri. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 11424–11429.

Dirgantara Wicaksono, & Iswan. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah dikelas iV SD Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, III(2), 111–126.

Fahrurrrozi, & Zoatul Wardi. (2020). Kepercayaan Diri dan Komunikasi Matematis Melalui Project-Based Learning. Jurnal Inovasi Matematika (Inomatika), 2(1), 1–11.

Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589

Izzah Salsabilla, I., Jannah, E., & Keguruan dan, F. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. In Jurnal Literasi dan Pembelajaran Indonesia (Vol. 3, Issue 1).

Kurnia, S., & Desyandri. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Dengan Media Quiziz Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas V SDN 26 Air Tawar Timur Kota Padang. Journal of Basic Education Studies, 5(2).

Magdalena, I., Hidayah, A., & Safitri, T. (2021). Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas IIb SDN Kunciran 5 Tanggerang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 48–62. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Majid, A. (2014). Implementasi Kurikulum. Interes Medi.

Miswari. (2017). Mengelola self efficacy, perasaan dan emosi dalam pembelajaran melalui manajemen diri. Cendikia, 15(1), 68–82.

Mulyaarja, & Tri Ani Hastuti. (2015). Peningkatan keaktifan aspek afektif siswa dalam pembelajaran gerak dasar lompat tinggi dengan metode permainan siswa kelas IV SD Negeri Banyuraden Gamping Sleman. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 11(2), 111– 117.

Nugraha, S., Sudiatmi, T., & Suswandri, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265–276.

Ramdiana, H. (2020). Apersepsi pembelajaran melalui cerita lucu untuk meningkatkan mutu pembelajaran dan profesionalisme guru denganmetode pembelajaran tutor teman sebaya. Nal Kajian Tekhnologi Pendidikan, 3(1), 128. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index

Reinita. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Journal 0f Moreland Civic Education, 4(2), 88–96.

Suryandaru, N. A. (2020). Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran Yang Efektif. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 03, 88–91. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda

Vera, N. (2020). Strategi Komunikasi Dosen Dan Mahasiswa Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Ilmu Komunikasi, 08(02), 165– 177.

Widayati, A. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Aktuntansi Indonesia, VI(1), 87–93.

Wulandari, C. A., Rahmaniati, R., & Kartini, H. (2021). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi dan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Teams Games Tournament. Jurnal Pendidikan, 16(1), 1–11.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i1.15925