Peningkatan Hasil Belajar Pengukuran Luas Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia di Kelas IV SDN 27 Anak Air

Eksantia Syafen - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Masniladevi Masniladevi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research aims to explain the increase in student learning outcomes in broad measurement material using the PMRI approach in Class IV SDN 27 Anak Air. The type of research was Action Research. The subject was 24 class IV students. Data analysis includes qualitative data analysis from observation sheets and quantitative data analysis from student learning outcomes. The research results showed that learning planning in cycle I obtained an average of 89.05% (B), increasing in cycle II to 96.8% (SB). Then the implementation in cycle I from the teacher aspect obtained an average of 89.25%, which then increased in cycle II to 96.4% (SB). Implementation in cycle I from the student aspect obtained an average of 87.46%(B), which then increased in cycle II to 96.4%(SB). The learning outcomes for cycle I obtained an average of 77.5(C), increasing in cycle II to 88.3%(B). It was concluded that using the PMRI approach could improve learning outcomes for measuring areas in class IV at SDN 27 Anak Air.


Keywords


Learning Outcomes; Area Measurement; PMRI Approach; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Adjie, N., Putri, S. U., & Dewi, F. (2020). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik ( PMR ) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan Cacah pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 326–337. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.338

Ahmad, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Teams Games Tournament (TGT) Pada Materi Perpangkatan dan Bentuk Akar Kelas Kelas IX.C SMP Negeri 4 Maritengngae Kabupaten Sidrap. Al-Athfal: Jurnal Pembelajaran Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).

Ahmad, S., Kenedi, A. K., & Masniladevi, M. (2018). Instrumen Hots Matematika Bagi Mahasiswa Pgsd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(6), 905. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i6.6530

Annisa, D. S., & Fitria, Y. (2021). Hubungan kebiasaan belajar dengan hasil belajar ipa siswa sekolah dasar. Journal of Basic Education Studies., 4(2), 498–508. https://ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/3211

Ariani, Y. (2018). Pembelajaran Luas Bidang Datar Berbasis Konteks Anyaman Tradisional dengan Pendekatan PMRI di Sekolah Dasar. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 2(1), 14–23. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/holistika.2.1.%25p

Ariani, Y., Helsa, Y., & Ahmad, S. (2020). Model Pembelajaran Inovatif untuk Pembelajaran Matematika di Kelas IV Sekolah Dasar. Deepublish.

Arrafi, A., & Masniladevi. (2020). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) sebagai Upaya Meningkatkan hasil Belajar Matematika di SD. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 750–774.

Fadhilah, W., & Ahmad, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pengukuran Sudut Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik di Kelas IV Sekolah Dasar. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 11(3), 610–619. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.15257

Harum, H., Harun, M., & Masniladevi, M. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Jaring-Jaring Balok dan Kubus dengan Pendekatan PMRI di Kelas V SD Sabbihisma Padang. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 7(4). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i4.5850

Hidayah, N., & Ahmad, S. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia ( PMRI ) Terhadap Hasil Belajar Keliling dan Luas Bangun Datar Kelas IV SD The Influence of the the Indonesian realictic mathematics education approach ( PMRI ) in Learning flat circumference a. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(4), 207–215. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v8i3.9323

Islamiati, A., & Masniladevi. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar perkalian dan pembagian pecahan di kelas V SD Negeri 21 Payakumbuh. Aksara: Jurnal of Basic Education Studies, 4(2), 12.

Juswandi, L., Najamuddin, M., & Kartini, B. S. (2017). Pendekatan Realistic Mathematis Educatoin Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 2(2), 98–103.

Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikr, A. (2020). Pembelajaran Ipa Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Lutfiana, D. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Matematika SMK Diponegoro Banyuputih. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4), 310–319. https://doi.org/https://doi.org/10.51878/vocational.v2i4.1752

Masniladevi, M. (2022). Student Gestures in Solving Mathematics Problems in Group Discussion Activities. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 157–164. https://doi.org/10.23887/jisd.v6i1.41863

Meirisa, A., Rifandi, R., & Masniladevi, M. (2018). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Gantang, 3(2), 127–134. https://doi.org/10.31629/jg.v3i2.508

Moharisah. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Kontukowuna dalam Menyelesaikan Soal Cerita Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya dan Penggunaan LKS. Jurnal Amanah Pendidikan Dan Pengajaran, 2(3), 215–223.

Narayani, N. P. U. D. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Berbasis Pemecahan Masalah Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 220–229. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.17775

Oktafia, F., & Masniladevi, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Perkalian dan Pembagian Pecahan Menggunakan Model Problem Based Learning di SDN 04 Pasar Surantih. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2541–2547. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.740

Putra, A., & Fitria, Y. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Dengan Cooperative Learning Tipe Student Team Achievement. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 8(10), 158– 168.

Putri, M. J., & Desyandri. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kooperatif Tipe Stad di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3976–3981. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.1491

Rahmani, & Masniladevi, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pecahan Senilai Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) di Kelas IV SDN 01 Koto Tuo. Journal of Basic Education Studies, 4(2), 370–378.

Ramadhan, R., & Masniladevi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pecahan Desimal Menggunakan Model Discovery Learning Berbantuan Media Powtoon di Kelas V B SDN 02 Aur Kuning. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 5405–5415.

Reinita. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Journal of Moral and Civic Education, 4(2), 88–96. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/8851412422020230

Sasrina, D., & Zainil, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pecahan Senilai dengan Model Problem Based Learning ( PBL ) di Kelas IV Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(8). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i1.10450

Sukhoiri, M. S. S., Munthe, N. A. B., SK, L. A. W. R. J. S. J. T., Sinaga, E. A. L. J. A. B., & Herman, A. R. S. I. S. N. F. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif. In Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif. PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI.

Yolanda, S. N., & Ariani, Y. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) terhadap Hasil Belajar Pecahan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusa, 4(3), 2946. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.796

Yuniarti, Y. (2016). Pendidikan Matematika Realistik Indinesia (PMRI) Untuk Meninghkatkan Pemahaman Konsep Geometri Di sekolah Dasar. EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 3(2). https://doi.org/10.17509/eh.v3i2.2809

Zainil, M. (2017). Learning Fraction With Indonesia Realistic Mathematics Education (PMRI). 9th International Conference for Science Educators and Teachers (ICSET) Learning, 118, 172–178. https://doi.org/10.2991/icset-17.2017.30




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i1.15887