Hubungan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Islam Terpadu Kota Padang

Aulia Rahmi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Atri Waldi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This study aimed to identify the correlation between learning motivation and learning outcomes in Pancasila and Civic Education of fifth-grade students of SDIT Nurul Ikhlas Kota Padang. This study used a correlational study with a quantitative approach. The population of the study was all the fifth-grade students of SDIT Nurul Ikhlas Kota Padang academic year 2023/2024 which consisted of 43 students. The sampling technique applied in the study was total sampling, as a result, the number of samples was the same as the number of the population. The data were collected through the instrument in the form of a questionnaire about learning motivation and also the documentation of students’ daily test scores for Pancasila and Civic Education subjects. The computer program SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 25 version was used with the Pearson Correlation Product Moment as the technique to analyze the data. The result showed that there is a positive and significant correlation between learning motivation and learning outcomes in Pancasila Civic Education with rcount > rtable (0,0568 >0,301) in a significance level of 5%. Therefore, it can be concluded that the higher the level of learning motivation, the better the learning outcomes in Pancasila and Civic Education subject

Keywords


Learning Motivation; Learning Outcomes; Pancasila and Civic Education, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z., & Ijrah, S. (2018). Hubungan Motivasi Belajaar dengan Hasil Belajar pada Siswa Kelas V SD Negeri Gugus IV Kecamatan Banuhampu Kabupaten Agam. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 21-29.

Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, H., & Nurhikmah. (2020). Belajar & Pembelajaran (Teori dan Implementasi). (Jusmawati, Penyunt.) Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.

Baharuddin. (2010). Pendidikan dan Psikologi Perkembangan. (M. Sandra, Penyunt.) Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

BSKAP. (2021). Kurikulum untuk Pemulihan Pembelajaran. Jakarta.

BSKAP. (2022). SK 033 tentang Perubahan SK 008 tentang Capaian Pembelajaran. Jakarta.

Dimyati, & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.

Helmiati. (2013). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Indonesia. (2003). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL.

Irham, M., & Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran. (R. K. Ratri, Penyunt.) Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ismail, F. (2018). Statistika untuk Penelitian Pendidikan dan Ilmu-ilmu Sosial. (M. Astuti, Penyunt.) Jakarta: Kencana.

Isnaeni, S. N., & Sumilah. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar PKn. Jurnal Kreatif, 9(1).

Jihad, A. (2012). Evaluasi Pembelajaaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Keller, J. M. (2010). Motivational Design for Learning and Performance the ARCS Model Approach. Dipetik July 17, 2023, dari Springer: https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-1250-3

Kemenkeu. (2021). Usaha Meningkatkan Kualitas Pendidikan Melalui Mandatory Spending Anggaran Pendidikan. Dipetik July 17, 2023, dari Direktorat Jenderal Anggaran: https://anggaran.kemenkeu.go.id/in/post/ usaha-meningkatkan-kualitas-pendidikanmelalui- mandatory-spending-anggaranpendidikan-

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Muis, A. A. (2013). Prinsip-Prinsip Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Istiqra', 29-38.

Munirah. (2018). Prinsip-Prinsip Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, V(1), 116-125.

Nasution, W. N. (2017). Strategi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.

Prawira, P. A. (2014). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Purwanto, N. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Rahmat, P. S. (2018). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Raihan. (2017). Metodologi Penelitian. Jakarta: Universitas Islam Jakarta.

Rangkuti, A. A. (2017). Statistika Inferensial untuk Psikologi & Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Grup.

Ratcliffe, S. (2017). Oxford Essential Quotation Fifth Edition. Diambil kembali dari https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780191843730.001.0001/q-oro-ed5-00007046?rskey=zBnBb1&result=2441

Santrock, J. W. (2017). Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. (T. Wibowo, Penerj.) Jakarta: Kencana.

Sarmanu. (2017). Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, & Statistika. Surabaya: Airlangga University Press.

Sinambela, L. P. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif untuk Bidang Ilmu Administrasi, Kebijakan Publik, Ekonomi, Sosiologi, Komunikasi, dan Ilmu Sosial Lainnya. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sukardi, M. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukartini, & Baihaqi. (2019). Teori Psikologi Pendidikan. Dalam U. Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP, M. Ali, M. Ibrahim, N. S. Sukmadinata, D. Sudjana, & W. Rayidin (Penyunt.), Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian 1 (hal. 125-144). Bandung: Sandiarta Sukses.

Suryabrata, S. (2015). Metodologi Penelitian (2 ed.). Jakarta: Rajawali Press.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Suyabrata, S. (2015). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Press.

Syafril. (2019). Statistik Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Thobroni, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.

Yusuf, S. (2019). Hubungan Motivasi dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas V Gugus V Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 12(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.15259