Peningkatan Hasil Belajar Pengukuran Sudut Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik di Kelas IV Sekolah Dasar

Wirdatul Fadhilah - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Syafri Ahmad - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research is motivated by the low mathematics learning outcomes of students. The purpose of this study was to determine the increase in student learning outcomes using the Realistic Mathematics Education approach in the material for measuring angles for class IV SD Negeri 04 Enam Lingkung. This type of research is classroom action research and uses qualitative and quantitative approaches. The subjects of this research were researchers as teachers who taught 24 students. Research procedures consist of planning, implementation, observation and reflection. The results showed an increase in learning implementation plans in cycle I obtained an average percentage of 78.57% good (B), and an increase in cycle II obtained a very good percentage of 92.86% (A). The results of observations of teacher activity in cycle I obtained an average percentage of 76.79% good (B), increased in cycle II to 94.65% very good (A). The results of observing student activities in cycle I, the average percentage was 75% sufficient (C), increasing in cycle II to 94.65% very good (A). Student learning outcomes in cycle I obtained an average of 72.30 with a percentage of 54.17% less (D), increased in cycle II to 85.40 with a percentage of 87.50% very good (A). It can be concluded that the Realistic Mathematics Education approach can improve learning outcomes for measuring angles in class IV elementary school.


Keywords


Mathematics; Anglse Measurement; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Artawan, Komang Agus. (2014). Penerapan Pendidikan Matematika Realistic Indonesia untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 4 Suwug Kecamatan Sawan Kabupaten Buleleng Tahun Pelajaran 2013/2014. Bali Vol 2, No 1 (2014)

Desyandri, D., & Finoriya, I. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 58. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107576

Desyandri, D., & Maulani, P. (2019). Penerapan Model Project-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 3(2), 58–67. http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd58

Desyandri, D., Yeni, I., Mansurdin, M., & Dilfa, A. H. (2021). Digital Student Songbook as Supporting Thematic Teaching Material in Elementary School. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(2), 342–350. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i2.36952

G, Retna. (2010). STMJ Pandai Matematika Kelas IV SD. Yogyakarta : C.V Andi Offset.

Hadi, Sutarto. (2017). Pendidikan Matematika Realistik. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Hamzah, A, & Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Depok : PT Rajagrafindo Persada .

Iskandar. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: GP Press Group.

Isrok’atun, & Rosmala, A. (2019). Model-model Pembelajaran Matematika. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Jihad, Asep. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo.

Modul 1 Bangun Datar. Dalam Karim, M.A, & Hidayanto, E. (Eds). Pendidikan Matematika 2 (hal. 1.1-1.43)

Manullang, F. R. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Melalui Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal PGSD Musi Vol. 1, No. 2, Desember 2018, Hal 1—20.

Mariyana. F. A, Rosady. I. A, Latifah. N. (2018). Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Pada Materi Pengukuran Sudut Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Tahun 27, Nomor 2, November 2018, 98-107.

Permendiknas no.22 tahun 2006 tentang Standar Isi Mata Pelajaran Matematika untuk semua jenjang pendidikan dasar dan menengah.

Permendikbud no.22 tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. 2016. Jakarta: Kemendikbud.

Prastowo, Andi. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.

Rusman. (2012). Model- Model Pembelajaran mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Garfindo Persada.

Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang Vol. II, No. 1, Maret 2017 p-ISSN. 2503-0671, e-ISSN. 2548-5547.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Solikin, A. (2017). Pengenalan Pengukuran Arah Kiblat Di Tingkat Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar Melalui Mata Pelajaran Matematika Materi Pengukuran Sudut. Jurnal Ilmu Falak Vol. 1. No. 1. Tahun 2017 M / 1438 H, 73-81.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning : Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suryanto, dkk. (2010). Sejarah Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Yogyakarta: Tim PMRI.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Uno, H. B. (2012). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

VanCleave, J. (2003). Matematika untuk Anak. Bandung: Pakar Raya.

Yanti, O. T. (2016). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vc SD Negeri 42 Pekan Baru. Riau Volume 3. No.2. 2016.

Zakaria, E & Syamaun, M. (2017). The Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Students’ Achievement And Attitudes Towards Mathematics. Mathematics Education Trends and Research 2017 No.1 (2017) 32-40. Volume 2017, Issue 1, Year 2017 Article ID metr-00093, 9 Pages doi:10.5899/2017/metr-00093.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.15257