Hubungan Minat Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar, Gugus III, Kec. Batang Kapas Kab. Pesisir Selatan

Vristi Trisia - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Syafri Ahmad - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research is motivated by the low interest in learning mathematics and student learning outcomes. This study aims to determine whether there is a relationship between learning interest and learning outcomes of class V Cluster III students in Batang Kapas District. The method used is the correlational method. The sample study was all fifth-grade students at SD Negeri 03 Bukit Tambu Tulang, Batang Kapas District, Pesisir Selatan Regency, with a total of 30 students. Data collection techniques used are questionnaires, questions, observation, and documentation. Data analysis techniques using a manual formula with the help of Microsoft Excel, and the SPSS 16 computer program. From the data analysis performed, it was obtained a Pearson Correlation value of 0.415 and r-table with df = 81 at a 5% significance level of 0.361, which means that the count is greater than the r-table (0.415 > 0.361). The significance value of the linearity test obtained was 0.000, which was less than 0.05. This shows that there is a significant relationship between interest in learning and the learning outcomes of class V Cluster III students in Batang Kapas District.


Keywords: Interest in Learning, Learning Outcomes, Mathematics


Keywords


Interest in Learning; Learning Outcomes; Mathematics; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Alwina, A., dkk. (2016). Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Matematika. Pekanbaru.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineika Cipta

Arikunto, S (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineika Cipta

Aritonang. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur.

Anis. S, dkk. (2016). Metode Diskusi Buzz Group dengan Analisis Gambar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa. Unnes Physics Education Journal 5.

Baharuddin dan Esa. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Dimyati dan Mujiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta

Halimah, dkk. (2018). Hubungan Minat Belajar Matematika dengan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Volume 1.

Haryati, N. (2015). Hubungan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Se-Gugus Wonokerto Turi Sleman Tahun Ajaran 2014/2015. Yogyakarta: UNY.

Jufri. (2013). Belajar dan Pembelajaran Sains. Bandung : Pustaka Reka Cipta.

Karina, dkk. (2017). Hubungan Antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA pada Kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. FKIP Unsyiah Volume 2 Nomor 1.

Kemendikbud. (2013). Kerangka Dasar Kurikulum 2013. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidiakan Dasar. Jakarta

Komari. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orangtua, dan Minat Belajar siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tanggerang. Jurnal Pujangga Volume 1 Nomor 2.

Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: Rosdakarya

Monawati, dkk. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar. Learning Interest as Determinant Student Learning Outcomes. 1.

Muhidin dan Abdurrhaman. (2007). Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian. Bandung : CV Pustaka Setia

Neolaka. (2014). Metode Penelitian dan Statistik . Bandung: Rosdakarya

Priyatno. (2008). Mandiri Belajar SPSS. Yogyakarta: Media Kom

Ricardo dan Meilani. (2017). The Impact of Students` Learning Interest and Motivation on Their Learning Outcomes. Volume 1 Nomor 1.

Siti. N, dan A. Soebandi. (2016). Learning Interest as Determinant Student Learning Outcomes. Vol 1, No 1.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

_______. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana. (2008). Metode Statistika. Bandung: Tarsito

Sudjana. (2014). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

_________. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sukardi. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Susanto. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Kencana Prenada Media Group

Syafdiansyah. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar. Volume 5. Nomor 1.

Zaki dan Zuraini. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.15256