Pengembangan Media Pembelajaran Macromedia Flash 8 Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar

Kurnia Hidayah - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Melva Zainil - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research is motivated by the results of observations found in elementary schools that there has been no development of instructional media using the Macromedia Flash 8 application to improve initial reading skills in integrated thematic learning in grade II SD. This research is a Research & Development research with the ADDIE development model with the stages of analysis, design, development, implementation and evaluation. The results showed that: (1) the results of the validation test of learning media as a whole by three validators, namely aspects of material, language and media obtained with a very valid category, (2) the results of the practicality test of learning media by teachers and students in the very practical category, and (3) the results of the initial reading in the Very Good category. With cognitive levels adjusted to low class levels between C1, C2, and C3. Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the learning media using the Macromedia Flash 8 application are valid and practical to use in integrated thematic learning in class II elementary school.


Keywords


Macromedia Flash 8; Initial Reading; Integrated Tematic; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Al-Muqtafa, A. K., & Muhammada. (2019). Penggunaan Media Macromedia Flash 8 Dalam Pembelajaran Baca Tulis Al-Quran di Kelas X Mm Smk Al Hidayah Wonorejo Pasuruan. Jurnal Mu’allim, 1.

Ardinsyah, N. (2013). Tutorial Macromedia Flash Profesional 8 Untuk Pemula 1.

Cerelia, J. J., Sitepu, A. A., Azhar, F., Pratiwi, I. R., Almadevi, M., Farras, M. N., Azzahra, T. S., & Toharudin, T. (2021). Seminar Nasional Statistika X ( 2021) Learning Loss Akibat Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. Seminar Nasional Statistika X. http://prosiding.statistics.unpad.ac.id

Darmawan, S. L., & Sari, O. W. (2020). The Use Of Macromedia Flash Player As Media To Improve Students’ Reading Skill. 14–20. https://doi.org/https://doi.org/10.34005/lingua.v16i2.1171

Formi, E. N. W., & Lena, S. M. (2020). Hubungan Antara Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Aktivitas Belajar Pada Tematik Terpadu. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD). Volume 8, Nomor 4.

Habibi, M., Sukma, E., Chandra, C., Suriani, A., & Fadillah, N. (2020). Models of Literacy Media in Improving Reading Skill of Early Grade Students. https://doi.org/10.4108/eai.11-12-2019.2290809

Kristiana, I. F., Widayanti, C. G., Widodo, P. B., & Indriana, Y. (2021). [Ber-ISBN] Modul Pengabdian Learning Loss (2).

Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Mudyahardjo, R. (2016). Pengantar Pendidikan: Sebuah Studi Awal Tentang Dasar-dasar Pendidikan pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia. Rajawali Pers.

Mulyati, Y. (2015). Hakikat Keterampilan Berbahasa. Universitas Terbuka.

Noya Nahak, K. E., Nyoman, I., Degeng, S., & Widiati, U. (2019). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Nuramalina, & Dafit, F. (2023). Faktor Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD). Volume 11, Nomor 2.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187. https://doi.org/10.33511/misykat.v3i1.52

Purnanto, W. A., & Mahardika, A. (2017). Kemampuan Membaca Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. URECOL, 237–232.

Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran Integrasi pedati di smk pgri karisma bangsa. www.penerbitwidina.com

Sabani, F. (2019). Perkembangan Anak - Anak Selama Masa Sekolah Dasar (6 - 7 Tahun). Didakta: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.

Sanaky, H. A. (2015). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif . Kaukaba Dirpantara.

Saputra, T. A. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD). Volume 1.

Solihat, A. N., Sadiah, A., & Gumilar, G. (2022). Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Learning Loss dan Implikasinya. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi, 12(1), 12–22.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sukma, E., Indrawati, T., & Suriani, A. (2020). Penggunaan Media Literasi Kelas Awal di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 103. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107623

Sulhan, A., & Khairi, A. K. (2019). Konsep Dasar : Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar (SD/MI). In fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram (Vol. 4, Issue 1). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram.

Suryani, N. (2018). Utilization of digital media to improve the quality and attractiveness of the teaching of history. The 2nd International Conference On Teacher Training and Education, 2(1), 131–144.

Widiyanti, E., Suhartono, & Ngatman. (2013). Penggunaan Media Pembelajaran Macromedia Flash Dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Cepat Siswa Kelas V Sd. 36, 1–5.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.14709