Peningkatan Hasil Belajar Jaring-jaring Bangun Ruang Menggunakan Model Project-Based Learning di Kelas V Sekolah Dasar

Arifantri Zozeka - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Masniladevi Masniladevi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research is motivated by the low learning outcomes of students in class V SDN 01 Pauh, Padang City. This is because teachers have not used effective learning models in the learning process and teachers have also not taught students in project-based learning. This study aims to describe the increase in learning outcomes of simple geometric nets using the Project Based Learning (PjBL) model in class V SDN 01 Pauh, Padang City. This research is a classroom action research with qualitative and quantitative approaches. Implemented in 2 cycles, each cycle there are stages of planning, implementing, observing and reflecting. Observation, test, and non-test are the data collection techniques. The research subjects were teachers and students of class V SDN 01 Pauh. The results of the study show that the aspects observed have increased, namely: a) lesson plans in cycle I 91.66% (SB) cycle II 97.22% (SB), b) teacher activities in cycle I 89.06% (B) cycle II 96 .87% (SB), c) student activities cycle I 89.06% (B) cycle II 96.87% (SB), d) student learning outcomes cycle I 69.28 (C) cycle II 87.82 (b). It can be concluded that the Project Based Learning (PjBL) model can improve the learning outcomes of simple geometric nets in elementary schools.

Keywords


Project Based Learning; Nets of Simple Geometric Shapes; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Al-Tabany, T. I.(2016) Mendesain Model Pembelajaran Inovasi. Jakarta: Prenamedia Grup.

Amelia, M. S., & Masniladevi. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 4(2), 1912–1917. https://doi.org/10.52060/pgsd.v3i2.488

Arrafi, A., & Masniladevi. (2020). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) sebagai Upaya Meningkatkan hasil Belajar Matematika di SD. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 750–774.

Azizah, A. N., & Wardani, N. S. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Project Based Learning Siswa Kelas V SD. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 2(1), 194–204.

Daryanto. 2014. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: GAVA MEDIA.

Donaviza, M. F., & Eliyasni, R. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 197–205.

Firmansyah, M., Masrun, & Yudha, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–156.

Hosnan. 2014.Pendekatan Saintifik dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 2. Bogor: Ghalia Indonesia.

Jihad, A dan Haris, A. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Julesi, T. D., & Eliyasni, R. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pem- belajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas III SDN 05 Paya- kumbuh. Journal of Basic Education Studies, 5(2), 112–121.

Lestari, J., Pranata, O. H., & Muiz, D. A. (2017). Desain Didaktis Luas Layang-layang untuk Pengembangan Berpikir Kreatif Siswa. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 62–75.

Majid, A. (2014b). Pembelajaran Tematik Terpadu. PT Remaja Rosdakarya.

Oktavia, A., & Astimar, N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) di Kelas IV SD. E-Jurnal Inovas Pembelajaran SD, Volume 8, 67-82.

Prastowo, A. (2014). Menyusun Rencana Pelakasanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu Implementasi Kurikulum 2013 Untuk SD/MI. Jakarta: Kencana.

Pratama, F. F., & Iman, A. S. (2021). Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN, Volume II, 10–23.

Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Purwanto, Ngalim. (2013). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Putri, S. Y., & Farida, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Menggunakan Model Problem Baside Learning(PBL) PadaPembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV SD. Jurnal Family Education, 2(2), 234–244. https://doi.org/10.24036/jfe.v2i2.62

Ramadhani, U., & Farida s. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Kelas IV SDN 17 Air Amo Kabupaten Sijunjung. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 450–466.

Rambe, R., & Masniladevi. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Volume Bangun Ruang dan Hubungan Pangkat Tiga Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning Di Kelas V Sekolah …. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3847–3856. https://ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/4340

Suharsimi, & Arikunto. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumantri, m. s. (2015). Strategi Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.

Suyono, & Hariyanto. (2014). Belajar Dan Pembelajaran Teori Dan Konsep Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syafira, H., & Zainil, M. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Keliling dan Luas Bangun Datar di Kelas IV SD. E - Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(8), 2020. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14644