Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model CIRC di Kelas V Sekolah Dasar

Murni Ati - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Mansurdin Mansurdin - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This study aims to describe the improvement of students' learning outcomes in integrated learning using the Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) model in Elementary School. This type of research was a classroom action research (PTK) which takes place in two rounds, round I with 2 meetings, and round II with 1 meeting. Each phase consists of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects are teachers and students of grade five and a total of 22 people. The research approaches used are qualitative and quantitative with data collection in the form of observation, testing and non-testing. The results cycle I under the part of the lesson plan received an average of 80.5% with good qualifications and cycle II an average of 94.44% with very good. The implementation of learning in cycle I of the teacher's part got an average of 82.81% with good qualification and cycle II an average of 96.87% with qualification (A), in cycle I students average 82.81% with a good qualification in cycle II an average of 96.87% has a very good qualification. Evaluation in cycle I of the academic achievement of students gets an average of 79.25 (C) and in cycle II an average of 91.5 (A). Based on these findings, it can be concluded that the CIRC model can improve integrated learning outcomes in elementary schools.

Keywords


CIRC Learning Model; Integrated Thematic; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Ananda Rusydi dan Abdillah. Pembelajaran Terpadu (Karakteristik, LaNdasan, Fungsi, Prinsip dan Model). Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Desyandri, D. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Talking Stick di Kelas V Sekolah Dasar. 6. https://doi.org/10.31227/osf.io/pfhwg

Jenisa, K., & Lubis, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Konstruksi Bangunan Siswa Kelas X Tgb Smk Negeri 1 Lubuk Pakam. Educational Building, 2(1), 77–86. https://doi.org/10.24114/eb.v2i1.3850

Kebudayaan, K. P. dan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudyaan Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah Dengan. 1-6

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (2016). Permendikbud Nomor 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan.

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung. PT Remaja Rosdakarya

Mukhid, Ahd.2021. Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif. Surabaya: Jakad Media Publishing

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Pramita, C., & Ariani, Y. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Model Problem Based Learning Pada Tema 8 di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education. e-ISSN: 2656-6702 Studies Vol.4 No.1.

Pratita, I. I. (2017). Pengembangan Model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman (DOKKAI) Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Satra Jepang Universitas Negeri Surabaya. Asa, 4, 1–11. http://journal.unesa.ac.id/index.php/asa%0Ahttps://journal.unesa.ac.id/index.php/asa/article/view/2475

Ratnayanti, S. (2020). http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/TEK Vol. 9 No. 2, Juli 2020. 9(2).

Safitri, F., & Desyandri, D.2020. Peningkatan Model Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tematik Terpadu Kelas IV SD The implementation of discovery learning model to improve students learning outcomes on thematic integrated learning. 8, 196–206.

Sanjaya, W. (2016). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Syafitri, C. R., & Mansurdin. (2020). Model Cooperative Integrated Reading and Composition sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1335–1346. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/600

Sudiarni, N. K., & Sumantri, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Circ Berbantuan Penilaian Portofolio Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 71–81. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i1.18087

Sukma, Hennita, dan Zuryanty. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Tematik Terpadu Dengan Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Tambusai 4 (3):2875-81

Watipah, Y. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning Di Kelas IV Sekolah Dasar. 1(1), 12-23.

Winarto. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan 2016.

Yasmin, F. (2018). “ Penerapan Model Pembelajran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Siswa”. Cokroaminoto Journal of Primary Education. 1(1), 52-57

Yusuf, Muri. 2014. Metode Penelitian kuantitatif, Kualitatif, Dan,Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14499