Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Video pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V SD
Abstract
This study aims to describe the increase in student learning outcomes in integrated thematic learning using video media in Class VB SDN 09 Sungai Limau, Padang Pariaman Regency. The research conducted was a type of PTK using qualitative and quantitative approaches. The results obtained showed an increase in: a) The assessment of the learning implementation plan in cycle I was 86.10%, in cycle II there was an increase of 91.66%. b) Assessment of teacher activity cycle I obtained 82.14%, in cycle II increased to 92.85%. c) Assessment of student activities in cycle I 82.14%, in cycle II has increased to 92.85%. Assessment of student learning outcomes in cycle I obtained an average value of 71.28 and increased in cycle II to 85.28.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditya, Rizki Angga dan Agung Rimba Kurniawan. 2018. “Penggunaan Video Pembelajaran Di Sekolah Dasar”. Artikel Ilmiah, mata kuliah belajar dan pembelajaran. Universitas Jambi
Daryanto. 2011. Media Pembelajaran. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera
Hosnan. 2014. Pendekatan Scientifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia
Kadir, Abd Dan Hanun Asrohah. 2014. Pembelajaran Tematik terpadu. Depok: Rajagrafindo Persada
Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rajawali Press
Netriwati & Lena, M. S. (2017). Media Pembelajaran Matematika. Bandar Lampung: Permata Net
Putri, Miranti Ersa & Reinita. 2020. Media Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Adobe Flashcs6 sebagai Upaya Penanaman Pendidikan Karakter di SD. Jurnal Pendidikan Halaman 1203-1215. Volume 4 Nomor 2
Rinajayani. 2013. Penggunaan Media Video Untuk MeningkatkanPemahaman Konsep Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Siswa Kelas Iv A Sd Bantul Timur Bantul Tahun Pelajaran 2012/2013. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik terpadu: Teori, Praktik Dan Penilaian. Jakarta: Rajawali Pers
---------. 2017. Belajar Dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10699