Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning pada Siswa Kelas V SD

Elisa Putri - Universitas Negeri Padang
Syafri Ahmad - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research is motivated by integrated thematic learning that has not been well implemented, is still in the process of improving. This causes the integrated thematic learning process to be carried out to the maximum. The purpose of this study, to improve the integrated thematic learning process using the Discovery Learning model. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. This research was conducted in the second semester of the 2018/2019 academic year. The results of the study showed an increase in: (1) the learning plan, namely cycle I obtained a percentage of  83.33% (Good), cycle II obtained a percentage of 97.2% (Very Good). (2) the implementation of learning cycle I obtained a percentage of 79,7% , cycle II obtained a percentage of 96,9% (Very Good). It can be concluded that the Discovery Learning model can improve the integrated thematic learning process in elementary schools.


Keywords


Proses Pembelajaran Tematik Terpadu; Model Discovery Learning

Full Text:

PDF

References


Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN GURU SEKOLAH DASAR DALAM IMPLEMENTASIPEMBELAJARAN TEMATIK DI SD. Jurnal Basicedu, 2(2),11–21. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i2.42

Faisal.2014.Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD.Yogyakarta:Diandra Creative.

Hidayati, A. (2017). MERANGSANG PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN ANAK DENGAN PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU. In Sawwa: Jurnal Studi Gender (Vol. 12). https://doi.org/10.21580/sa.v12i1.1473

Hosnan.2014.Pendekatan Saintifik dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21.Bogor:Ghalia Indonesia.

Husamah,Yanur Setyaningrum.2013.Desain Pembelajaran Berbasis Pencapaian Kompetensi.Jakarta:Prestasi Pustakaraya

Kunandar.2016.Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru.Jakarta:Rajawali Pers

Kurinasih,Imas dan Berlin Sani. 2014.SuksesMengimplementasikan Kurikulum 2013. Surabaya : Kata Pena

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun2014SD Kelas I. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Majid,Abdul.2014.Pembelajaran Tematik Terpadu.Bandung:PT Remaja Rosdakarya

Muhammadi. 2017. Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal pedagogika ISBN : 978-602-51434-0-3

Oktaviani, B. A. Y., Mawardi, M., & Astuti, S. (2018). Perbedaan Model Problem Based Learning dan Discovery Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 132–141. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p132- 141

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Prihatni, R., Sumiati, A., & Sariwulan, T. (2019). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru-Guru Yayasan. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 3(1), 112–123. https://doi.org/10.21009/jpmm.003.1.08

Rachmawati,Tutik,Daryanto.2015.Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yangmendidik.Yogyakarta.Gava Media

Rusman.2015.Pembelajaran Tematik Terpadu.Jakarta:Raja Grafindo Persada.

Sugiyono.2017. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D.Bandung:Alfabeta

Suprihatiningrum,Jamil.2014.Strategi Pembelajaran.Yogyakarta:Ar:Ruzz Media

Trianto.2015.Model Pembelajaran Terpadu.Jakarta:PT Bumi Aksara

Uno, B Hamzah, dkk. 2012. MenjadiPeneliti PTK yang Profesional. Jakarta:Bumi Aksara.

Usman, A. (2017). Implementasi pembelajaran tematik terpadu berbasis lingkungan untuk perolehan kemampuan berpikir tingkat tinggi di sd. Jurnal Inovasi, 5(2)., 2, 1–15.

Wardhani,dkk. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Banten: Universitas Terbuka




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10623