Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Heads Together di Kelas IV SDN 06 Teluk Bayur

Syahskiya Fahera - Universitas Negeri Padang
Zainal Abidin - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research purposed to describe the improvement of integrated thematic learnig process using cooperative learning model namber head together type in Elementary School. This research is a classroom action research with qualitative and quantitative approaches. Subjects were teachers and 23 students. This research was consists of two cycles. The first cycle consists of two meetings and the second cycle consists of one meeting with stages of planning, implementation, observation, and reflection .The result of planning observation in cycle I  is 80,55%  and it increase to be 88,9%  in cycle II. The result of teacher aspect observation in cycle I is 71,7%  and it increase to be 89,28% in cycle II. The result of student aspect observation in cycle I is 80,55%  and it increase to be 91,7% in cycle II. The learning outcomes in cycle I is 42,14 and it increase to be 86,11 in cycle II. The research showed the cooperative learning model namber head together type can improve the integrated thematic learnig process in Elementary School


Keywords


proses pembelajaran; kooperatif Tipe Numbered heads together.

Full Text:

PDF

References


Abdul Majid. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya

Anas Sudijono. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Bonyaktutul, Bevi dan Supriyono. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Namber Head Together Tema 8 Kelas V SDN Lidah Wetan II Surabaya. Surabaya. JPGSD. Volume 06 Nomor 12 hal. 2232-2244

Endah Loeloek Poerwati. 2013. Panduan Memahami Kurikulum 2013.Jakarta: PT. Prestasi pustakarya.

Emzir.2008. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kalitatif. Jakarta: Rajawali Press.

Faisal. 2014. Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD Teori & Aplikasi. Yogyakarta: Diandra Creative

Hamzah B. Uno. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi aksara

Hamzah B. Uno dkk. 2017. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Imas Kurniasih & Berlin Sani. 2014 . Implementasi Kurikulum 2013 Konsep &Penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Isjoni. 2016, Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. medan: media persada.

Jamil Suprihatiningrum. 2016. Strategi Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2015 SD. Jakarta. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kunandar . 2016. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta Rajawali Press

Kosasih. 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2015. Bandung: Yrama Widya.

Lexi J. Moeleong. 2009. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksar

Nana Sudjana. 2009. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja RosdaKarya

Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Santrock. 2007. Motivasi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group

Sari, Ririn Novyta & Supriyono. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Namber Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik kelas III SDN Babatan IV Surabaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (nomor 3 vol 5), 1511-1519.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta

Taufina, dan Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina Press.Tim Pengembangan MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10586