Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri di Sekolah

Rosinta Rosinta - Universitas Negeri Padang
Zaiyasni Zaiyasni - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to describe the improvement of the integrated thematic learning process by using the inquiry learning model in class IV SDN 05 Percobaan Bukittinggi. This type of research is Classroom Action Research (CAR) using qualitative and quantitative approaches. The research subjects were teacher and 29 students of grade IV SDN 05 Percobaan City of Bukittinggi. The results showed the value of planning the first cycle learning 79.54% and increasing the second cycle 93.18%. The observations of aspects of the first cycle teacher 81.24% and 93.75% increased the second cycle. The results of observations of aspects of students in the first cycle were 79,68% and the second cycle increased 93.75%. Based on these results, it can be concluded that by using inquiry learning models can improve the integrated thematic learning process.

Keywords


Proses Pembelajaran; Model Pembelajaran Inkuiri

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Iif Khoiru dan Sofan Amri. (2014). Pengembangan dan Model Pembelajaran Tematik Integratif. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Al-Tabany, Trianto, I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Kencana.

Asep Jihad dan Abdul Haris. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo.

Hadi, Margo Sujono. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP Berbasis PPK, Literasi, 4C, dan HOTS di SMPN 2 Dampit Kabupaten Malang Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan dan Budaya WARTA PENDIDIKAN, Edisi 43 Tahun IV, 35-36.

Hamdayana, Jumanta. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hosnan M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Indriyani, Desi dan Desyandri. (2019). The Influence Of Children's S Learning In Science (CLIS) Model On Student Learning Outcomes Integrated Thematics In Class IV SD. International Journal of Educational Dynamics, Vol 1 No. 2, 26.

Juniati & Widiana. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Vol 1 No. 1, 22.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan.

Kunandar. (2014). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Majid, Abdul. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mawardi. (2014). Pemberlakuan Kurikulum SD/MI Tahun 2013 dan Implikasinya Terhadap Upaya Memperbaiki Proses Pembelajaran Melalui PTK. Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 4 No. 3, 110.

Nugroho, Sugeng, dkk. (2012). Pembelajaran IPA dengan Metode Inkuiri Terbimbing Menggunakan Laboratorium Riil dan Virtuil Ditinjau dari Kemampuan Memori dan Gaya Belajar Siswa. Jurnal Inkuiri, Vol 1 No. 3, 237.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Wirna, S dan Zaiyasni. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Vol 7 Nomor 12




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10429