Implementasi Model Discovery Learning dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar

Putri Dwita - Universitas Negeri Padang
Zuryanty Zuryanty - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research is motivated by integrated thematic learning that has not been well implemented, still in the process of being perfected. The purpose of this study, to improve the integrated thematic learning process using the Discovery Learning model. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. This research was conducted in the second semester of the 2019/2020 school year at SDN 22 Ujung Gurun Padang City. The results showed an increase in: (1) the learning plan that is cycle I gained a percentage of 81.25% (Good), cycle II obtained a percentage of 96.87% (Very Good). (2) the aspect of the first cycle teachers obtained a percentage of 86.94% (Good), the second cycle obtained a percentage of 96.875% (Very Good). (3) Aspects of students in cycle I obtained a percentage of 86.94% (Good), cycle II obtained a percentage of 96.875% (Very Good). (4) Knowledge and skill aspects of cycle I with an average of 81.07 increased in cycle II with an average of 88.19. It can be concluded that the Discovery Learning model can improve the integrated thematic learning process in Elementary Schools.

Keywords


Model Discovery Learning; Proses Pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi,dkk. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Erwin, Widiasworo. 2017. Strategi dan Metode Mengajar Siswa di Luar Kelas (Outdoor Learning) Secara Aktif, Kreatif, Inspiratif, dan Komunikatif. Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Faisal. 2014. Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD (Teori dan Aplikasi). Yogyakarta:Diandra Creative

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor:Ghalia Indonesia

Kemendikbud.. 2014b. Materi Pelatiahan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas V. Jakarta : Pusat Pengembangan Profesi Pendidik Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Kunandar.2016. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Mardi, Indra. (2016). Peningkatan kegiatan pembelajaran tematik terpadu dengan menggunakan pendekatan scientific di kelas IV SD. Jurnal Pelangi (Vol 8 Nomor 1), 55-74. (diakses pada hari rabu, 15 januari 2020)

Mohamad, Muklis.(2012). Pembelajaran Tematik. Jurnal Fenomena ( Vol.IV No. 1). 60-69 (diakses pada hari rabu, 15 januari 2020)

Putrayasa, Made, dkk. 2014. Pengaruh Model Discovery Learning dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa. Jurnal Mimbar PGSD (Vol 2 No. 1). (diakses pada hari rabu, 15 januari 2020).

Rusman. 2012. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta:Raja Grafindo Persada

Siti, Masitoh.2016. Peningkatan Hasil Belajar Ips Melalui Strategi Inquiri di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar (Vol 7 edisi 2).hlm 345-346. (diakses pada hari rabu, 15 januari 2020)

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Trianto. 2010. Desain Pengembangkan Pembelajaran Tematik .Jakarta: Kencana

______. 2010 .Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta:Bumi Aksara

Uno, Hamzah B. 2012. Mendai Peneliti PTK yang Professional. Jakarta: Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10425