THE EFFECT OF USING A CONTEXTUAL-BASED PHYSICS E-MODULE ON IMPROVING STUDENTS' UNDERSTANDING OF CONCEPTS IN CLASS X MEASUREMENT MATERIALS OF SMAN 1 V KOTO KAMPUNG DALAM

wulandari wulandari - padang state university

Abstract


Understanding concepts is an individual's ability to understand the meaning of concepts, situations and facts that they know. Class X students' understanding of concepts at SMA Negeri 1 Kampung Dalam needs attention, because students' conceptual understanding is still relatively low. This is because the learning that has been developed has not been adapted to students' needs, namely teaching materials, resulting in student learning outcomes not reaching the expected results. One of the teaching materials that can improve students' understanding of physics learning material is E-Module. This research aims to determine the effect of using the Contextually Based Physics E-Module on Students' Understanding of Concepts. To achieve the goal, the Quasi Experiment method was applied with a Posttest-Only Control Design. The data in this research is in the form of students' understanding of the measurement material, collected through a test instrument, which consists of 7 indicators and is translated into 30 questions. Data analysis used the T test at a significance level of 5%. Based on data analysis, a t-count value of 3,638 was obtained. The threshold value at degrees of freedom is 62 and the significance level is 1.670. Based on the results obtained, it can be concluded that there is an influence of the E-Module on students' understanding of concepts.

References


M. Gusniwati, “Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siswa SMAN di Kecamatan Kebon Jeruk,” FRM, vol. 5, no. 1, Agu 2015, doi: 10.30998/formatif.v5i1.165.

E. Elisa, A. Mardiyah, dan R. Ariaji, “PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA DAN AKTIVITAS MAHASISWA MELALUI PhET SIMULATION,” Jurnal Peteka, vol. 1, no. 1, hlm. 15, Des 2017, doi: 10.31604/ptk.v1i1.15-20.

N. S. Widyastuti dan P. Pujiastuti, “PENGARUH PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA (PMRI) TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP DAN BERPIKIR LOGIS SISWA,” Jurnal Prima Edukasia, vol. 2, no. 2, hlm. 183, Jul 2014, doi: 10.21831/jpe.v2i2.2718.

D. Wulandari, “Diajukan Untuk Melengkapi Tugas-tugas dan Memenuhi Syarat-syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana S1 Dalam Ilmu Tarbiyah”.

S. Z. Dewi dan H. T. Ibrahim, “Pentingnya Pemahaman Konsep Untuk Mengatasi Miskonsepsi Dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar,” vol. 13, no. 01.

R. Rosmiati, H. Hikmawati, dan A. Harjono, “PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP PENGUASAAN KONSEP FISIKA PESERTA DIDIK KELAS XI MAN 1 LOMBOK BARAT,” JIPP, vol. 5, no. 1, hlm. 29–34, Mei 2020, doi: 10.29303/jipp.v5i1.100.

R. Aprianti dan E. Budi, “PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) DILENGKAPI DENGAN MEDIA AUDIO- VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR FISIKA PESERTA DIDIK SMA,” 2015.

F. Fatqurhohman, “PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH BANGUN DATAR,” JIPM, vol. 4, no. 2, hlm. 127, Mar 2016, doi: 10.25273/jipm.v4i2.847.

M. I. H. Chan, E. A. Septia, K. Febrianti, dan D. Desnita, “EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN TERHADAP PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA SISWA SMA: META-ANALISIS,” ORBITA, vol. 7, no. 2, hlm. 238, Nov 2021, doi: 10.31764/orbita.v7i2.5714.

N. N. Utami dan F. Mufid, “Validitas E-Modul Terintegrasi Pendekatan Contextual Teaching And Learning Pada Materi Elastisitas Bahan Untuk Meningkatkan Kemampun Berpikir Kritis Siswa SMA,” vol. 7, 2023.

N. K. Rahmawati dan A. P. Kusuma, “HUBUNGAN PEMAHAMAN KONSEP ARITMATIKA SOSIAL DENGAN HASIL BELAJAR IPS MATERI PPH,” vol. 9, 2019.

N. L. G. K. Widiastuti, “E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran IPA,” JIPP, vol. 5, no. 3, hlm. 435, Sep 2021, doi: 10.23887/jipp.v5i3.37974.

S. S. Miswadi dan S. Haryani, “PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH UNTUK MENINGKATKAN SOFT SKILL DAN PEMAHAMAN KONSEP,” 2013.

Anak Agung Meka Maharcika, Ni Ketut Suarni, dan I Made Gunamantha, “PENGEMBANGAN MODUL ELEKTRONIK (E-MODUL) BERBASIS FLIPBOOK MAKER UNTUK SUBTEMA PEKERJAAN DI SEKITARKU KELAS IV SD/MI,” jurnal_pendas, vol. 5, no. 2, hlm. 165–174, Agu 2021, doi: 10.23887/jurnal_pendas.v5i2.240.

E. W. Wulansari, S. Kantun, dan P. Suharso, “PENGEMBANGAN E-MODUL PEMBELAJARAN EKONOMI MATERI PASAR MODAL UNTUK SISWA KELAS XI IPS MAN 1 JEMBER TAHUN AJARAN 2016/2017,” JPE, vol. 12, no. 1, hlm. 1, Jan 2018, doi: 10.19184/jpe.v12i1.6463.

P. I. Sari, G. Gunawan, dan A. Harjono, “Penggunaan Discovery Learning Berbantuan Laboratorium Virtual pada Penguasaan Konsep Fisika Siswa,” J. Pendidik. Fis. Teknol., vol. 2, no. 4, hlm. 176–182, Apr 2017, doi: 10.29303/jpft.v2i4.310.

R. Rahmawati, “Diajukan kepada Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan untuk Memenuhi Salah Satu Syarat Mencapai Gelar Sarjana Pendidikan”.

M. N. Miftah, E. Rizal, dan R. K. Anwar, “POLA LITERASI VISUAL INFOGRAFER DALAM PEMBUATAN INFORMASI GRAFIS (INFOGRAFIS),” J. Kaji. Inf. Perpust., vol. 4, no. 1, hlm. 87, Jun 2016, doi: 10.24198/jkip.v4i1.11635.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/15487171074