Validity Of QR-Code-Based Science E-Modules Teaching Materials To Improve Literacy Ability Science

inezty adi - Science Education Study Program, University Of Jember, Jl. Kalimantan Tegalboto No.37, Krajan Timur, Sumbersari, Kec. Sumbersari, Jember, 68121, Indonesia
I Mahardika - Science Education Study Program, University Of Jember, Jl. Kalimantan Tegalboto No.37, Krajan Timur, Sumbersari, Kec. Sumbersari, Jember, 68121, Indonesia
Diah Wahyuni - Science Education Study Program, University Of Jember, Jl. Kalimantan Tegalboto No.37, Krajan Timur, Sumbersari, Kec. Sumbersari, Jember, 68121, Indonesia

Abstract


This study aims to examine the validity of the QR-Code-based E-module to improve the scientific literacy skills of grade VIII junior high school students. Through QR-Code-based E-modules students can improve scientific literacy ability that need to be built. This research is quantitative research using the ADDIE model but in this development research it is carried out up to the validation stage. The validity test in this study was carried out by experts or validators who were experts in their field and consisted of three validators. The validation was carried out based on material and media validation. This research was conducted in class VIII-A in the 2022/2023 academic year with a total of 23 students. The results showed that the QR-Code based E-module teaching materials met the validity criteria with an average percentage of 84.97% for material validity and an average percentage of 87.03% for media validity with valid criteria. This research can be useful in improving scientific literacy ability in eighth grade junior high school students.

Full Text:

PDF

References


Asri, A. S. T., & Dwiningsih, K. (2022). Validitas E-Modul Interaktif sebagai Media Pembelajaran untuk Melatih Kecerdasan Visual Spasial pada Materi Ikatan Kovalen. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 465-473.

Ataji, H. M. K. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Qr Code Technology Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Dengan Terintegrasi Kepada Al-Quran Dan Hadits Sebagai Sumber Belajar Biologi Kelas Xi Sman 1 Punggur. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 17-24.

Dinata, K. B. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Digital Mahasiswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(1), 105-119.

Hervi, F., & Ristiono, R. (2021). Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) IPA Bernuansa Emotional Spiritual Quotient (ESQ) tentang Materi Sistem Reproduksi pada Manusia untuk Peserta Didik Kelas IX SMP. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3).

Hasasiyah, S. H., Hutomo, B. A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis kemampuan literasi sains siswa SMP pada materi sirkulasi darah. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 5-9.

Ismiyanti, N. (2020). Perancangan pembelajaran IPA menggunakan software videoscribe. Vektor: Jurnal Pendidikan IPA, 1(2), 50-58.

Mahardika, I. K., Subiki, S., Ningrum, T. W., Mashitoh, N. N., Silvira, L., & Anshori, A. (2022). Pengembangan Handout Fisika Alat Pengumpul Sampah Pada Saluran Irigasi Sawah Berbasis Literasi Sains Fluida Dinamis. Edukatif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5661-5667.

Nisa, H. A., Mujib, M., & Putra, R. W. Y. (2020). Efektivitas e-modul dengan flip PDF professional berbasis gamifikasi terhadap siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 13-25.

Pratiwi, M. K., & Indana, S. (2022). Pengembangan e-modul berbasis qr-code untuk melatihkankemampuan literasi digital siswa pada materi perubahanlingkungan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 457-468.

Purba, R. A., Mawati, A. T., Ardiana, D. P. Y., Pramusita, S. M., Bermuli, J. E., Purba, S. R. F., ... & Recard, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Puspasari, H., & Puspita, W. (2022). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Tingkat Pengetahuan dan Sikap Mahasiswa terhadap Pemilihan Suplemen Kesehatan dalam Menghadapi Covid-19. Jurnal Kesehatan, 13(1), 65-71.

Sugiono, S., Noerdjanah, N., & Wahyu, A. (2020). Uji validitas dan reliabilitas alat ukur SG posture evaluation. Jurnal Keterapian Fisik, 5(1), 55-61.

Sutrisna, N. (2021). Analisis kemampuan literasi sains peserta didik SMA di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2683-2694.

Wijaya, A. Y. P. (2017). Pengembangan media pembelajaran jaringan komputer berbasis android untuk meningkatkan hasil belajar siswa di SMK antartika surabaya. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 2(01).

Yusup, F. (2018). Uji validitas dan reliabilitas instrumen penelitian kuantitatif. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/14427171074