Design of Physical Teaching Materials Based on Cognitive Conflict Learning in Direct Current Electricity Integrating Virtual Laboratory
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif:Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Diva Press.
Mufit, F., Asrizal, Hanum, S.A, & Fadhila, A. (2020). Preliminary Research in the Development of Physics Teaching Materials that Integrate New Literacy and Disaster Literacy. In Journal of Physics: Conference Series, Vol. 1481, No. 012041.
Mufit, F., Festiyed, F., Fauzan, A., & Lufri, L. (2018). Impact of Learning Model Based on Cognitive Conflict Toward Student’s Conceptual Understanding. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Vol. 335, No. 012072.
Mufit, F., Fauzan, A. (2019). Model Pembelajaran berbasis Konflik Kognitif (PbKK) Disertai Penerapan untuk Remediasi Miskonsepsi pada Sains dan Matematika. Malang: CV. IRDH.
Mufit, F., Asrizal., & Puspitasari, R. (2020). Meta-Analysis of the Effect of Cognitive Conflict on Physics Learning. Jurnal Pendidikan & Pengembangan Pendidikan Fisika, 6(2), 267-278.
Suparno, P. (2013). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Ferreira, M. J. M. (2012). Intelligent Classrooms and Smart Software: Teaching and Learning in Today’s University. Education and Information Technologies.
Aji, N.S., Widodo. (2017). Pengembangan LKS Gerak Harmonic Sederhana dengan Media Virtual Laboratory Berbasis Problem Based Instruction. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. Vol 8, No 1.
Rosdiana, F. N. Jamalsari, & Y. B. Bhakti. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. Vol 11, No. 2.
Rohma, Risalatun Nur. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Pokok Bahasan Rangkaian Arus Searah di Kelas XII MAN 1 Jember. FKIP e-PROCEEDING, Vol. 2, No 1.
Tatli, Z., & Ayas, A. (2012). Virtual Chemistry Laboratory: Effect of Constructivist Learning Environment. Turkish Online Journla of Distance Education.
Plomp, T. (2013). Educational Design Research: A Introduction. In Educational Design Research.
Hermawan, A. H., Permasih, & Dewi, L. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Depdiknas Jakarta.
Riduwan. (2005). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Aiken, L. R. (1985). Three Coefficients for Analyzing the Reliability and Validdity of Ratings. Educational and Psychological Measurement. 45, 131-142.
Khairunnisa, H., Kamus, Z., Murtiani. (2018). Analisis Efektivitas Pengembangan Bahan Ajar Fisika dengan Konten Kecerdasan Social pada Materi Gerak Parabola, Gerak Melingkar dan Hukum Newton untuk Kelas X SMA. Pillar of Physics Education, Vol 11. No 2, 121-128.
Hanum, S. A., Mufit, F., & Asrizal, A. (2019). Pengembangan LKS Berbasis Konflik Kognitif Terintegrasi Literasi Baru pada Materi Fluida untuk Siswa Kelas XI SMA. Pillar of Physics Education.
Fadhilah, A, F Mufit, Asrizal.(2020). Analisis Validitas dan Praktikalitas Lembar Kerja Siwa Berbasis Konflik Kognitif pada Materi Gerak Lurus dan Gerak Parabola. Pillar of Physics Education, Vol 13. No 1, 2020, 57-64.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/10771171074