Analysis Correlation between Learning Motivation and Learning Outcomes of Junior High School Students In Padang

Nurul Rahmi - Universitas Negeri Padang
Rahmadhani Fitri - Universitas Negeri Padang
Ganda Selaras - Universitas Negeri Padang
Ramadhan Sumarmin - Universitas Negeri Padang

Abstract


Education is a essential requirement for life. The need for education can be felt in all aspects of human life.  Education is inseparable from the activity of learning and the activity of  teaching and educational success is inseparable from the process of  learning and teaching. The problems often encountered in the process  of learning is the low results obtained by the learning learners.  One of the factors that influence the results of the learning outcomes is  motivation. The motivation of learning is an impuls that is in someone to  be more active and diligent in learning to achieve the desired learning  outcomes. This research is descriptive research of correlation that aims  to reveal how the correlation between motivation of learning and student  learning outcomes. This research was conducted in January in grade  VII SMPN 22 Padang lessons year 2018/2019. The sample consisted  of 30 students in one class, VII 5. Sampling technique is simple random  sampling, by drawing one class which was made of a sample.  The results of the study indicate a correlation between learning motivation and  the students' cognitive science learning outcomes with a value of r = 0,53,  the coefficient of the thitumg was 3,31 greater than the ttable of 2,02,  so it can be concluded that there is a significant correlation and positive  between learning motivation and students' IPA cognitive learning outcomes  in class VII 5 of SMPN 22 Padang.


Keywords


Motivation of Learning, Learning Outcomes

Full Text:

Fullpaper

References


Awe, Ermelinda Yosefa, Kristina Benge. 2017. Hubungan antara Minat dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPA pada Siswa SD. Journal of Education Technology, 1 (4), 236.

Daud, Firdaus. 2012. Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19 (2), 253-254.

Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdu, Ghullam, Lisa Agustina. 2011. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12 (1), 1412-565X.

Lufri. 2007. Strategi Pembelajaran Biologi. Padang: UNP Press.

Makmun, Abin Syamsuddin. 2002. Psikologi Kependidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Mawarsih, Siska Eko, Susilaningsih, Nurhasan Hamidi. 2013. Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri Jumapolo. JUPE UNS, 1 (3), 10.

Sahidin, Latief, & Dini, Jamiel. 2013. Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Persepsi Siswa Tentang Cara Guru Mengajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 4 (2), 211-213.

Sardiman, A.M. 2001. Interaksi Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sardiman, A.M. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: CV Rajawali.

Sari, N., Widha S., Sarwanto. 2018. Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan dan kebudayaan, 3 (1).

Sinaga, Inne Leomora Agnes, Masdiana Sinambela, Rosida. 2017. Hubungan Motivasi Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Biologi pada Materi Pokok Sistem Ekskresi Manusia Kelas XI MIA SMA Negeri 16 Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 5 (3), 6.

Slavin, Robert E. 2009. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta: PT. Indeks.

Taiyeb, A. Mushawwir, Nurul Mukhlisa. 2015. Hubungan Gaya Belajar dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Tanete Rilau. Jurnal Bionature, 16 (1), 9.

Uno, Hamzah B. 2012. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Sinar Grafika Offset.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i1.5501

DOI (Fullpaper): http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i1.5501.g2948