Discovery learning with biology practicum to improve student learning activities

Diana Puspitasari - Universitas Tadulako
Lita Iriani - SMA Negeri 1 Tadulako
Abd. Laenggeng - Universitas Tadulako

Abstract


This study aims to apply the discovery learning model with practicum to improve students' learning activities. This is a Classroom Action Research conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation and reflection stages. The subjects of this study were students of SMA Negeri 1 Palu with a total of 35 students. Data collection was carried out using student learning activity observation sheets. Based on the results of the study, it can be concluded that the learning activities of students increased from 67.88% or in the sufficient category in cycle I to 84.23% in cycle II or in the very good category. The results of this study indicate that the application of the discovery learning model with practicum can increase student learning activities in biology subjects.

Keywords


Discovery learning; Practicum; Biology practicum; Learning activities

Full Text:

Fullpaper

References


Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Bahtiar. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Dasar Berbasis Model Pembelajaran P3e Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Program Studi Tadris Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 4(2), 176-184.

Budiningsih. (2005). Model Discovery Learning. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Lestari, D. A., Suroso, & Suharini, E. (2020). Hubungan Aktivitas Belajar Siswa Pada Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Geografidi SMA Negeri 73 Jakarta. Edu Geography. 8(1), 18-23.

Mawaddah, Y. (2020). Penggunaan Model Discovery Learning dengan Metode Praktikum terhadap Peningkatan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sel di MAS Nurul Islam Blang Rakal. (Skripsi Thesis, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry). http://library.ar-raniry.ac.id.

Meishanti, O. P. Y., Sholihah, F. N., & Dari, N. S. U. (2020). Implementasi Discovery Learning dengan Praktikum Kingdom Plantae untuk Melatih Keterampilan Proses Di MA Unggulan Kh. Abd. Wahab Hasbulloh Tambakberas Jombang. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya. 7(2), 36-43.

Murhamatillah. (2020). Peningkatan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa pada Materi Perkembangan Model Atom Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning (DL). KATALIS: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia. 3(2), 13-19.

Rahmi, Agustina, E., & Oviana, W. (2018). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa dengan Model discovery Learning dan Media Visual pada Materi Kingdom Animalia. Jurnal Ar-Raniry. 6(1), 723-727

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa Untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Biologi. Jurnal Bio Educatio. 2(2), 49-57.

Tanjung, I. F. (2016). Guru dan Strategi Inkuiri Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Tarbiyah. 23(1), 64-82.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v8i2.14902