Need analysis of a vertebrate electronic atlas as a biology instructional media

Rinata Ardiana - Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

Abstract


The purpose of this study was to analyze the needs of teachers and students in develop vertebrate e-atlas as biology learning media on animalia material. Based on the first step of the ADDIE development model, analysis, the requirements analysis is conducted. The study was done to find out the problems regarding the learning media used and what media are needed. 24 students from the class X IPA 3 served as the study's subjectsand 1 biology teacher at SMA Panca Marga 1 Lamongan. Guidelines for interviews and questionnaires served as the research instruments. The data analysis method employed descriptive analysis of the interview findings and sought the mean of the questionnaire responses, which were then qualitatively characterized. The results of the needs analysis obtained from interviews with biology teachers stated that it is very necessary to develop a vertebrate e-atlas to provide a variety of existing learning media. The results of the analysis of student needs showed that as many as 92.8% of students found it easier to absorb subject matter using instructional media and as many as 85.7% of students were interested in developing e-atlas vertebrate learning media as biology learning media in animalia material. It may be inferred from the research that there is a need to develop vertebrate e-atlas media in learning biology, especially in animalia material.

Keywords


Atlas; Electronic atlas; Biology media; Instructional media

Full Text:

Fullpaper

References


Alwi, S. (2017). Problematika Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Itqan 8(2).

Ardiana, R. (2022). Pengembangan E-Atlas Vertebrata Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Materi Animalia Kelas X IPA di SMA Panca Marga 1 Lamongan [SKRIPSI, UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember]. http://digilib.uinkhas.ac.id/15251/

Ardiana, R., & Dewi, R. F. (2023). Pengembangan E-Atlas Vertebrata Pada Materi Animalia Untuk Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi 4(1).

Ardiana, R., & Shodiqin, M. A. (2022). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Biologi Siswa SMA Di Kabupaten Jombang. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(1).

Arsyad, A. (2013). Media Pembalajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer Science & Business Media.

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).

Halawa, A. A., Yulita, I., & Adriani, N. (2021). Analisis Kebutuhan Peserta Didik Dan Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Pada Materi Asam Basa. SOJ (Student Online Journal) 2(1).

Hidayat, H., & Mulyani, H. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha 8(2).

Lestari, puji. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi “Atlas Invertebrata” Untuk Siswa Kelas X SMA Pawyatan Daha Kediri. Simki-Techsain.

Martani, K. D. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Menggunakan Aplikasi Anyflip Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Cerita Siswa Kelas 4 SD N Bagusan Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung. JP3 (Jurnal Pendidikan dan Profesi Pendidik), 6(1).

Muyaroah, S., & Fajartia, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(2).

Negara, R. I. T. K. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Mata Kuliah Manajemen Konstruksi di S1 Pendidikan Teknik Bangunan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal PenSil, 8(2), 97–104.

Putria, N. S. A. S. A. (2019). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya / Nunuk Suryani (Bandung). Remaja Rosdakarya.

Simanjuntak, H., Endaryono, B. toni, & Balyan. (2020). Bakti Peran Teknologi Informasi dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), A

Suprapto, -. (2012). Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Teknologi Informasi di Sekolah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 3(1).

Wulansari, L. D. (2015). Pengembangan Atlas Keanekaragaman Tumbuhan: Euphorbiales, Myrtales, Dan Solanales Sebagai Sarana Identifikasi. BioEdu (Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi) 4(3).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v8i2.14639