VALIDITY OF ELECTRONIC POCKETBOOK CONTAINING DIVERSITY OF ANURA IN TANIPAH, SOUTH KALIMANTAN

Ririn Hidayat - Universitas Lambung Mangkurat
Mahrudin Mahrudin - Universitas Lambung Mangkurat
Riya Irianti - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Study of Anura can be used as material for enriching learning resources in school, as well as being a material for developing local potential, development is carried out in the form of an electronic pocket book. One of biology subject matter that can be applied with local potential is biodiversity. The purpose of this study was to describe validity of electronic pocket book containing study of Anura diversity in Tanipah, South Kalimantan. This book has been prepared as additional reading material on biodiversity. This development research use Borg and Gall model, but only on step (1) research and data collection, (2) planning, (3) initial product development, (4) initial field trial, and (5) major revision. Data collection is carried out directly in the field, then the data is integrated to electronic pocket book. The result of pocket book validity test is 94%, mean very valid. Based on the assessment, the book can be used as material for enriching concept of biodiversity.

Keywords


Pocketbook; Electronic Book; Electronic Pocketbook; Biodiversity

Full Text:

Fullpaper

References


Adhiaramanti, T. (2016). Keanekaragaman Anggota Ordo Anura di Lingkungan Universitas Negeri Yogyakarta. Journal Biologi, 5(6), 62-72.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Andriani, E. Y., Subyantoro, & Mardikanto, H. B. (2018). Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Menulis Permulaan yang Bermuatan Nilai Karakter pada Peserta Didik Kelas I SD. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia III, 3(1). 27-33.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational Research, an Introduction. New York and London: Longman Inc.

Cahyono, B., Falasifa, D., & Rahma, A. (2018). Pengembangan Buku Saku Matematika Berbasis Karakter Pada Materi Trigonometri. Jurnal Phenomenon. 8(2), 185-199.

Destiara, M., Soendjoto, M. A., & Dharmono. (2018). Validitas Bahan Ajar Jenis Ikan di Sungai Panjaratan Pada Konsep Vertebrata SMA Kelas X. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 9(1), 31-37.

Dharmono, Riefani, M. K., & Mahrudin. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 105-110.

Ghani, A. Dharmono. Amintarti, S. (2019). Validitas Buku Etnobotani Tumbuhan Maranthes Corymbosa di Bukit Tamiang. Bio-Inoved: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 90-98.

Hardiansyah, Camelia, D., & Mahrudin. (2018). Jenis dan Kerapatan Burung Dara Laut (Familia Sternidae) Di Kawasan Desa Sungai Rasau Kecamatan Bumi Makmur Sebagai Handout Materi Pengayaan Biologi SMA Kelas X. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia (hal. 125-142). Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Kurniati, H., & Hamidy, A. (2014). Karakteristik Suara Kelompok Kodok Microhylidae Berubah Kecil Asal Bali. Jurnal Biologi Indonesia, 10(2), 159-167.

Menzies, J. (2006). The Frogs of New Guinea and The Solomon Islands. Bulgaria: Pensoft Publishers.

Michael, P. (1994). Metode Ekologi untuk Penyelidikan Ladang dan Laboratorium. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Utomo, A. P. (2016). Pembelajaran Pengetahuan Lingkungan Menggunakan Gumuk Sebagai Sumber Belajar the Learning of Environmental Science Using Gumuk as Learning Source. Jurnal Biologi dan Pembelajaran Biologi, 1(1), 14-28.

Prabowo, D. L., Nurmiyati, & Maridi. (2016). Pengembagan Modul Berbasis Potensi Lokal Pada Materi Ekosistem Sebagai Bahan Ajar di SMA N 1 Tanjungsari, Gunungkidul. Proceeding Biology Education Conference (hal. 192-195). Yogyakarta: Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS.

Prasetyo, Nugroho, A., & Purwaningtyas, P. (2017). Pengembangan Buku Bahan Ajar Berbasis Lingkungan Hidup pada Mata Kuliah Biologi di Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia. Vol 3 (1).

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Putri, Y, D., Ariefa, P., Yani Bhakti, K. (2018). Pengembangan Buku Saku Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA Berdasarkan Studi Etnobotani Tumbuhan Obat di Kelurahan Taba Anyar Dan Kelurahan Tes Kecamatan Lebong Selatan. Skripsi. Universitas Bengkulu. Bengkulu.

Robinson, K. (2017). Out of Our Mind: Learning to be Creative. United Kingdom: Jon wiley dan sons. Ltd.

Roza (2018). Pengembangan Buku Saku Elektronik Sistem Gerak Dengan Metode Mnemonik Berbasis Android Untuk Kelas XI MIA MAN 1 Payakumbuh. Skripsi. Jurusan Tadris Biologi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Batusangkar.

Santoso, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Menigkatkan Kemampuan Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal l Cakrawala Pendas, 3 (1). 16-29

Sari, M. A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Berbasis Mind Mapping Materi Sistem Pemerintahan Tingkat Pusat Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Kelas IV SDN Tambakaji 02. Skripsi. Universitas Negeri Semarang. Semarang.

Savitri, E., Panjaitan, R. G. P., & Titin, P. (2016). Pengembangan Media E-Comic Bilingual Sub Materi Saluran Dan Kelenjar Pencernaan. UNNES Science Education Journal, 5(3), 1379-1387.

Setyono, Y. A., Karmin, S., & Daru Wahyuningsih. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya ditinjau dari Minat Baca Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 118-126.

Situmorang, R, P. 2016. Analisis Potensi Lokal Untuk Mengembangkan Bahan Ajar Biologi Di SMA NEGERI 2 Wonosari. Jurnal Pendidikan dan Sains, 4(1), 51-57.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhartanto, H. (2008). Standar Penilaian Buku Teks Pelajaran.

Suryanda. (2019). Validasi Ahli pada Pengembangan Buku Saku Biologi Berbasis Mind Map (BioMap). Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 5(3), 197-214.

Windayani. Kasrina & Irwandi, A. (2017). Pengembangan Buku Saku Berdasarkan Hasil Eksplorasi Tanaman Obat Suku Rejang Kecamatan Merigi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 51-57.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i3.13350