COOPERATIVE LEARNING "ROLE PLAYING" IN NUR IHSAN ISLAMIC FULL DAY SCHOOL

Ayu Tumanggor - Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Novita Lubis - Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Rika Tanjung - Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Sari Wangi - Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Indayana Tanjung - Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Abstract


The purpose of the study was to determine the ability of high school students during learning using the role-playing method, and the most important thing was to train their abilities as prospective teachers. This research is self-assessment, using instruments in the form of student worksheets, cameras and stationery, PPT, and other supporting equipment. Data analysis with quantitative and qualitative methods. We conclude that this model is very effective.

Keywords


Cooperative Learning; Biology Learning; Role Playing Model; Prospective Teacher

Full Text:

Fullpaper

References


Afandi, K. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA pada Materi Sistem Peredaran Darah Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Role Playing Siswa MTs. MAJALAHLONTAR, 32(1),10-16.

Agus, Suprijono. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azizah, P., & Syamsurizal, S. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Booklet sebagai Suplemen Bahan Ajar pada Materi Kingdom Fungi Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1).

Carolina, H. S., & Suryani, E. (2021). Inovasi Pembelajaran Sebagai Strategi Peningkatan Kemampuan Guru Biologi di SMA Negeri 5 Metro. AlJahiz: Journal of Biology Education Research, 2(2),92-103.

Hapsari, N. M., dkk. (2021). Development of High Schooll Students Based on Critical Thingking Ability in Ecosystem Concept. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi. 6(3): 187-191.

Huda, Miftahul. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jaspar Jas, dkk. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Perilaku Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Patologi Sosial. Journal of Nonformal Education and Community Empowermen 4(2), 148-159.

Juminten, B., & Tiurlena, S. (2019). Metode Pembelajaran Makhluk Hidup. Jurnal Ilmu PendidikanIndonesia,7(2).

Kertia, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X AP 1 Pada Pelajaran PPKn. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(1), 25-32.

Kristin, Firosalia. (2018). Meta Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar IPS. JURNAL REFLEKSI EDUKATIKA. 8(2): 171-176.

Mar'i, Husnul., dkk. (2020). Pengaruh Modul Biologi Dengan Pendekatan Saintific Dilengkapi Glosarium Dalam Model Discovery Learning Terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik Kelas X SMAN 1 Pariaman. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 5(4): 31-40.

Mawaddah, S., & Authary, N. (2020). Respon Siswa terhadap Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Student Teama Chievement Division (STAD) pada materi aritmetika sosial. Pedagogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran. Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh, 7(1 April), 106-113.

Nahak, Yasintha triyanti & Arsyad M., N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Berbasis media Film Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Padamateri Peristiwa Sekitar Prolamasi Kemerdekaan Indonesia Siswa Kelas VIII ps Di SMP Katolik Marsudisiwi Blimbing Kota Malang. Jurnal Maharsi, 2(2).

Oktavani, Febi., dkk. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Bermuatan Literasi Sains terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 5(3):1-8.

Purwati, M., Toto, T., & Afifi, R. (2019). Perbedaan Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick dan Tipe Role Playing terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Kognitif Siswa (Penelitian Pada Sub Konsep Sistem Ekskresi Manusia di Kelas XI SMAN 1 Ciamis). Jurnal Wahana Pendidikan, 5(1), 99-107.

Putri, R. R., Ahda, Y., & Rahmawati, D. (2018). Analisis Aspek Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Instrumen Penilaian Materi Protista untuk Peserta Didik SMA/MA Kelas X. Jurnal Biodik, 4(1), 8-17.

Rosifah, D., Masruhim, M. A., & Sukartiningsih, S. (2018). Needs Analysis in Role Playing Learning Model Influence on Motivation and Biology Learning Outcome of the Students at SMA Negeri 3 Samarinda. BIODIK, 4(1), 1-7.

Sari, Mawadah Rintia. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Peserta Didik di Tarusan. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 1-8.

Susiati, Asih. (2022). Improming Learning Outcomes Using Google Classroom Asisted Flipped Learning. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7(2): 138-145.

Tarmujianto, T. (2020). Penggunaan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Etika Publik. SA (Susunan Artikel Pendidikan), 5(2).

Zun, Nurani. (2020). Improving Learning Outcomes and Interest in Learning History by Using Role Playing Method for Class XI IPA 4 Student in SMA Negeri 10 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran): 4 (3).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i3.13244