HTML5 PDF FLIP ELECTRONIC MODULE ON VIRUS CONCEPT FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Melati Mawar - Universitas Lambung Mangkurat
Kaspul Kaspul - Universitas Lambung Mangkurat
Bunda Halang - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Electronic module based on PDF FLIP HTML5 is a form of presenting independent teaching materials that are systematically arranged into electronic format and make all the contents interactive. The purpose of this study is to describe an electronic module of teaching materials that can be developed about the concept of a virus in high school. This study uses the Research and Development method with a 4D model, that is limited to develop phase. The results of the validation of the developed electronic module are declared valid from an average validity of 83.87%. The results of the practicality of the response of 9 students obtained results of 82.02% and were categorized as very practical.

Keywords


HTML5; PDF FLIP; Electronic Module; Module; Virus Concept; High School

Full Text:

Fullpaper

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Akbar, S. S. (2011). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Yogyakarta: Cipda Media.

Arif, Z. (2017). Pengembangan Virtual Chemistry Laboratory Berbasis HTML5 Terintegritas dalam Hybrid Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta Didik SMA/MA. Yogyakarta: S2 Thesis, UNY.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo.

Depdiknas. (2008). Penulisan Modul. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik & Tenaga Kependidikan Departemen dan Pendidikan dan Kebudayaan.

Ditjen, P. D. (2017). Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ferdianto, F. (2019). 3D Page Flip Profesional: Enhance of Representation Mathematical Ability on Equation in on Variable. Jurnal of Physics: Conference Series, 1188(1), 012043.

Fitri, A. J., Ristiono, Helendra, & Rahmi, Y. L, (2021). Development of Contextual-based Biology Modul Containing Material on The Structure and Function of Plant Tissues for Junior High School Students. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 6(2), 110-114.

Hardeli, E. S. (2018). Development of Scientific Approach Based on Discovery Learning Module. Jurnal IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 98.

Hidayat, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Baru.Bandung: PT Remaja Rosdakarya bandung.

Hilmi, H. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Lantanida, Vol.4(2): 128-135.

Machi, L. A. (2009). The Literature Review. United Kingdom: Corwin Press.

Nano. (2020). Panduan Membuat Flip Book. New York: Basic.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Yogyakarta: UNY.

Pramesti, I. C. (2016). Modul Virus. Yogyakarta: FlipHTML5.

Praswoto, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif.Jogjakarta: DIVA Press.

Rahmadi, I. F. (2018). Kebutuhan Sumber Belajar Mahasiswa yang Mendukung Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Perguruan Tinggi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(2).

Salsabila, N., Dharmono, & Putra, A. P. (202, July). Etnobotany Study of Albizia procera in Tamiang Hill Forest of Tanah Laut Regency as A Popular Scientific book. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 6(2), 80-87.

Sugianto, D. (2013). Modul Virtual: Multimedia Flipbook Dasar Teknik Digital. Jurnal INVOTEC (IX), 101-106.

Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba- Laba di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi untuk Peserta Didik di SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 86- 92.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Prosedur. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Triyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan.Yogyakarta: Ombak.

Wiyoko. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Modul Elektronik Animasi Interaktif untuk Kelas XI SMA Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, Vo.2 No.2. (Hlm. 11).

Zulhaini. (2016). Pengembangan Modul Fisika Kontekstual Hukum Newton untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa di MAN Model Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia Volume 04 No 02, (Hlm.180-190).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i2.12743