POCKET BOOK ON SELUANG FISH DIVERSITY AS ENRICHMENT MATERIAL FOR VERTEBRATE ZOOLOGY COURSE

Nida Hayati - Universitas Lambung Mangkurat
Bunda Halang - Universitas Lambung Mangkurat
Muhammad Zaini - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Rivers are the main habitat for fish groups, including Seluang fish of the genus Rasbora. Existence of these fish become a potential content for local potential-based biology teaching materials. Teaching materials with this content can be enriched. One form of supplementary teaching materials that can be developed based on local potential is a pocket book. This development uses Borg & Gall method. The results showed three types of fish, namely Rasbora argyrotaenia (Seluang Langkai), Rasbora tornieri (Seluang Kuning), and Rasbora dusonensis (Seluang Batang). Based on the pocket book validity test, it was declared very valid, with a value of 91.93%, dan the results of readability test by 6 students obtained 91.40%, pocket book has very good criteria.

Keywords


Pocketbook; Enrichment Material; Course; Fish Diversity; Local Potential

Full Text:

Fullpaper

References


Akbar, S. (2013). Instrument Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Astuti, M.W., Sri, H., & Mastuang. (2018). Pengembangan Modul IPA dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Materi Suhu dan Kalor Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Vol 6, No 2.

BSNP. (2010). Laporan Badan Standar Nasional Pendidikan. Jakarta.

Departemen Pendidikan Nasional. (2004). Pedoman Umum Pengembangan Bahan Ajar Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Depdiknas.

Dewi, R. S., Hardiansyah, & Mahrudin. (2021). Electronic Pocket Book About Artocarpus Diversity on The River Banks, Beringin Kencana Village, Tabunganen, North Barito. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7(1), 47-52.

Dharmono, D., Mahrudin, M., & Riefani, M. K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. Vol. 1, No. 2, pp. 105-110.

Harahap, Fitri Ramdhani. (2016). Pengelolaan Lahan Basah Terkait Semakin Maraknya Kebakaran Dengan Pendekatan Adaptasi Yang Didasarkan Pada Kovensi Ramsar. Jurnal Society, Volume VI, Nomor II.

Hardiansyah, Disyacitta Camelia, Mahrudin, (2018). Jenis dan Kerapatan Burung Dara Laut (Famili Sternidae) di Kawasan Desa Sungai Rasau Kecamatan Bumi Makmur Sebagai Handout Materi Pengayaan Biologi SMA Kelas X. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia, Isbn: 978-602-60306-5-8 Jurusan PMIPA FKIP ULM.

Harianto, S. P. dan Dewi, W. S. (2017). Biodiversitas Fauna di Kawasan Budidaya Lahan Basah. Yogyakarta: Plantaxia.

Ilma, S., & Wijarini, F. (2017). Developing of Environmental Education Textbook Based on Local Potencies. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia (Indonesian Journal of Biology Education), 3(3), 194-201.

Juniati, E. dan Widianti, T. (2015). Pengembangan Buku Saku berbasis Mind Mapping dan Multiple Intelligences Materi Jamur di SMA Negri 1 Siswa. Jurnal of Biology Eduction. 4(1):37-44.

Prastowo, Andi. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Pratiwi, D., Suratno & Pujiastuti. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Berbasis Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas XI SMA dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Universitas Jember: Jember.

Sitepu. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i2.12740