VALIDITY OF 3D PAGEFLIP POCKET BOOK CONTAINING POACEAE SPECIES IN GALAM VEGETATED SWAMP, BATI-BATI DISTRICT

Vika Pohan - Universitas Lambung Mangkurat
Dharmono Dharmono - Universitas Lambung Mangkurat
Maulana Riefani - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Species of Poaceae may be used as mastering objects, based on local potential, as learning resources, thats in accordance with technological developments, making it into 3D pageflip based pocket book. A valid pocket book, as learning resources, can be defined if it has been validated by experts in field. Validation role to assess the prototype, and eligible for more developmental phases. The aim of this research is to determine the validity of the pocket book, which contains material about Poaceae species in galam vegetated swamps. This pocket book is in the form of a 3D pageflip. This development uses Tessmer's formative evaluation model. The value of validity is determined by 2 experts. The results of the study confirm that the product that has been developed is very valid, especially for expert consequences of 93.42%.

Keywords


Validity; 3D Pageflip; Pocket Book; Biology Education

Full Text:

Fullpaper

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Penerbit Rosdakarya. Bandung.

Alimah, S. (2019). Kearifan Lokal dalam Inovasi Pembelajaran Biologi: Strategi Membangun Anak Indonesia Yang Literate dan Berkarakter untuk Konservasi Alam. Jurnal Pendidikan Hayati.5(1): 1-9.

Aprilia, R. S., M, D., Fitri, R., & Zulyusri. (2019). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi High Order Thinking Skills (HOTS) pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan untuk Kelas VIII SMP. Atrium Pendidikan Biologi, 4(1), 66-73.

Audia, F. F., Hartanto, I., Selaras, G. H., & Armen. (2019). Validitas Modul Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Bakteri untuk Peserta Didik Kelas X SMA. Atrium Pendidikan Biologi, 4(1), 256-264.

Aulia, M., Halang, B., & Hardiansyah. (2021). Pengembangan Handout Excoecaria agallocha (Buta-Buta) di kawasan mangrove pantai sungai rasau sebagai peningkatan konsep keanekaragaman hayati di SMA. Atrium Pendidikan Biologi, 6(3) , 198-203.

Aunurrahman. (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: CV Alfabeta.

Bambang, W. (2008). Teknologi Pembelajaran. Rineka Cipta: Bandung.

Dharmono & Mahrudin. (2017). Pengembangan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Kawasan Tepi Sungai Maluka Kabupaten Tanah Laut Pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Prosiding Seminar Nasional, Pascasarjana Pendidikan Sains Universitas Negeri Surabaya.

Fitriyani. (2018). “Pembelajaran Menggunakan Media 3D Pageflip Professional dan Media Camtasia Studio 8 pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit di Kelas X SMA Islam Al-Arief Muaro Jambi”. Skripsi, Universitas Jambi.

Hani, K., Desnita & Siswoyo. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis 3D PageFlip Fisika untuk Materi Getaran dan Gelombang Bunyi. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika. 2(1): 97-99.

Hardiansyah, Noorhidayati & Mahrudin. (2018). Pengembangan bahan ajar handout tentang keanekaragaman vegetasi di kawasan rawa tanpa pohon Desa Bati-bati kabupaten Tanah Laut sebagai pengayaan materi mata kuliah Ekologi Lahan Basah. Jurnal Wahana-Bio Volume XIX Juni 2018. Unlam Press.

Ilma, S., & Wijarini, F. (2017). Developing of Environmental Education Textbook Based on Local Potencies. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia (Indonesian Journal of Biology Education), 3(3), 194-201.

Mulyadi. (2015). Tingkat Keterbacaan Reading Materials Dalam Mata Kuliah Telaah Teks Bahasa Inggris StAIN Pamekasan. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam. 12(1): 135-150.

Mulyasa. (2004). Kurikulum Berbasis Kompentensi. PT. Remaja Rosda Karya: Bandung.

Nur, M. (2008). Diklat Pembelajaran Inovatif dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bermuatan Keterampilan Berpikir dan Perilaku Berkarakter. Kerjasama Prodi Magister Pendidikan Biologi PPs Unlam dengan PSMS UNESA.

Pratiwi, D., Suratno & Pujiastuti. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Berbasis Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) Pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas XI SMA Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Universitas Jember: Jember.

Riefani, M. K. (2019). Validitas dan Kepraktisan Panduan Lapangan “Keragaman Burung” di Kawasan Panta Desa Sungai Bakau. Jurnal Vidya Karya. 34(2):193-204.

Sarah, S., Dharmono & Riefani, M. K. (2022). Validitas Buku Saku Berbasis 3D Pageflip Spesies Family Cyperaceae di Kawasan Rawa Bervegetasi Galam. Atrium Pendidikan Biologi. 7(1), 42-46.

Setyono, Sukarmin dan Wahyuningsih. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untukPembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya ditinjau dari minat Baca siswa. Jurnal pendidikan fisika. 1(1):118.

Shavira, S. A., Dharmono & Riefani, M. K. (2022). Validitas Buku Saku Berbasis 3D Pageflip Tumbuhan Pteridophyta Di kawasan Mangrove Desa Sungai Bakau Kecamatan Kurau, Kalimantan Selatan, Indonesia. Atrium Pendidikan Biologi. 7(1), 64-70.

Yelianti, U., Muswita, dan Sanjay, M.E. (2018). Mengembangkan Media Pembelajaran Elektronik Berbasis 3D Pageflip Pada Materi Fotosintesis Mata Kuliah Fisiologi Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Biologi. 4(2): 121-134.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i2.12657