VALIDITY LEVEL OF 3D PAGEFLIP POCKET BOOK ABOUT SPECIES ON CYPERACEAE FAMILY AT GALAM VEGETATED SWAMP

Siti Sarah - Universitas Lambung Mangkurat
Dharmono Dharmono - Universitas Lambung Mangkurat
Maulana Riefani - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Local potential in South Kalimantan, especially plants, can be used as a source of learning. Valid learning resources are learning resources that are validated by experts. Validation can be interpreted as an act of proof appropriately through certain stages to always achieve the desired results. The purpose of this study was todesribe the validity of the 3D pageflip based pocket book of the Cyperaceae Family in the Galam Vegetated Swamp, Bati-Bati District. This research method uses Education Design Research (EDR) with the Tessmer formative evaluation model by 2 experts. The results of the validation stage research by 90,97% of experts with the criteria “very valid” so that it can be used as a learning resorce.

Keywords


Validity; Validity Level; Pageflip; Pocket Book; Cyperaceae Family; Swamp Vegetation

Full Text:

Fullpaper

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Aprilia, R. S., M, D., Fitri, R., & Zulyusri. (2019). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi High Order Thinking Skills (HOTS) pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan untuk Kelas VIII SMP. Atrium Pendidikan Biologi, 4(1), 66-73.

Audia, F. F., Hartanto, I., Selaras, G. H., & Armen. (2019). Validitas Modul Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Bakteri untuk Peserta Didik Kelas X SMA. Atrium Pendidikan Biologi, 4(1), 256-264.

BSNP, 2010. Laporan Badan Standar Nasional Pendidikan. Jakarta

D, R., Alberida, H., & Arnus, V. K. (2015). Buku IPA Terpadu Berbasis Problem Solving dan Literasi Sains untuk Siswa KelasV II SMP. Prosiding Semirata 2015, 421-430.

Febrianti, K. V., Bakri, F., & Nasbey, H. (2017). Pengembangan Modul digital Fisika berbasis Discovery Learning pada Pokok Bahasan Kinematika Gerak Lurus. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2(2), 18-26.

Hardiansyah, Noorhidayati, & Mahrudin. (2018). Keragaman Jenis Vegetasi di Kawasan Rawa Tanpa Pohon Desa Bati-Bati Kabupaten Tanah Laut Sebagai Bahan Pengayaan Materi Kuliah Ekologi Lahan Basah. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 3(1), 170-175.

Hidayat, R., Handayani, D., & Darussyamsu, R. (2019). Validitas Media Pembelajaran E-learning Berbasis Edmodo pada Materi Kingdom Protista Kelas X SMA/MA. Atrium Pendidikan Biologi, 4(1), 106-114.

Ilma, S., & Wijarini, F. (2017). Developing of Enviromental Eduction Textbook Based on Local Potencies. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3(3), 194-201.

Juniati, E., & Widianti, T. (2015). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping dan Multiple Intelligences Materi Jamur di SMA Negeri 1 Slawi. 4(1), 37-44.

Kurniawati, H., Desnika, & Siswoyo. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis 3D Pageflip Fisika untuk Materi Getaran dan Gelombang Bunyi. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 97-102.

Lestari, W. (2018). Pengembangan Buku Saku Identifikasi Angiospermae Berbasis Jelajah Lingkungan Di Pesisir Gresik untuk Peserta Didik SMA Kelas X. BioEdu Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 321-329.

Milya. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Fisika Menggunakan 3D Pageflip Professional Terintegrasi Ayat Al-Qur’an Siswa Kelas XI MAN 2 Padang. Natural Science Journal, 4(1), 536-545.

Pratiwi, D., Suratno, & Pujiastuti. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Berbasis Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) Pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas XI SMA Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Edukasi UNEJ, 1(2), 5-9.

Rosanti, D. (2016). Pedoman Pemilihan dan Penyajian Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Logika, 13(1), 59-66.

Setyono, Y. A., Karmin, S., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya ditinjau dari Minat Baca Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 118-126.

Sulistyani, N. H., Jam, J., & Rohardjo, D. T. (2013). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Menggunakan Media Pocket Book dan Tanpa Pocket Book pada Materi Kinematika Gerak Melingkar Kelas X. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 164-172.

Suryanda, A., Azrai, E. P., & Julita, A. (2019). Validasi Ahli pada Pengembangan Buku Saku Biologi Berbasis Mind Map (BioMap). Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(3), 197-124.

Yelianti, U., Muswita, & Sanjaya, M. E. (2018). Mengembangkan Media Pembelajaran Elektronik Berbasis 3D Pageflip pada Materi Fotosintesis Mata Kuliah Fisiologi Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2), 121-134.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i1.12362