Stres dan Manajemen Stres Guru Taman Kanak-Kanak di Kota Kendari

Zulaeni Esita(1), Rohmiati Rohmiati(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang)

DOI : https://doi.org/10.24036/rapun.v7i2.102627

Abstract


Abstract: Stress and management stress kindergarten teacher in Kendari City. The aim of this study is describing level of stress and stress management at kindergarten teacher in Kendari. This research is quantitative research. The subject of research is 56 kindergarten teacher in Kendari. Sampling techniques in this research is convenience sampling. The result shows that level of stress in kindergarten teacher is 62% (33% low, 21% average, 7% high) and 37,5% respondents are categorized as normal. For stress management, 95% respondents have an average stress management level and 5% have low stress management level.

Keywords: Stress, stress management, kindergarten teacher.

Abstrak: stress dan manajemen stress guru taman kanak-kanak di Kota Kendari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat stres dan manajemen stres guru taman kanak-kanak di Kota Kendari. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Subjek penelitian adalah 56 guru TK di Kota Kendari. Teknik sampling yang digunakan adalah convenience sampling. Penelitian ini menyimpulkan bahwa tingkat stres guru taman kanak-kanak di Kota Kendari adalah 62% mengalami stres (33% stres ringan, 21% stres sedang, 7% stres berat) dan 37,5% dalam tingkatan yang normal. Sedangkan kemampuan manajemen stres yang dimiliki oleh para guru Taman Kanak-kanak di Kota Kendari adalah 95% memiliki kemampuan manajemen stres yang sedang (cukup) dan 5% memiliki kemampuan manajemen stres yang rendah.


Kata Kunci: Stres, manajemen stres, guru taman kanak-kanak .


Keywords


Stress; stress management; kindergarten teacher.

Article Metrics

 Abstract Views : 790 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.