MEMAKNAI BUDAYA LOKAL DAN GLOBAL DALAM PENGAJARAN BAHASA ASING
(1) Universitas Negeri Makassar  Indonesia
Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa
DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v3i2.7375
Full Text: Language : id
Abstract
Multicultural diversity in Indonesia has become an amazing icon for many other countries which feel envy with the cultural richness of the archipelago. Although the Indonesian culture constantly growing, our civilization must be maintained and kept. Foreign Languages has been recognized in formal and non formal education in Indonesia. Learning and teaching foreign languages is not easy because it does not just teach vocabulary and grammar but also teaches how and when language is used, or in other words, learning the language is also learning culture. Foreign language teaching materials should contain the local culture and the culture of the target language in balanced. Because of the language would be useful if it can be used where the language is required
Keywords
References
Azizah, Laelah, 2009, ”Representasi Warna dalam Bahasa dan Budaya, Dinamika Kebudayaan” dalam Jurnal Ilmu Budaya dan Pariwisata, Vol XI No.1, 2009, Lembaga Penelitian Universitas Udayana, Denpasar, ISSN: 1411-1608
Farkhan, Muhammad; 2004; ”Impelementasi Pengajaran bahasa Komuni-katif dalam Pengembangan Kemampuan berbahasa Inggris Siswa kelas III di Pondok Modern Gontor” (Disertasi tidak dipublikasikan) Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.
Hamid, Fuad Abdul; 1997; Proses Belajar Mengajar Bahas. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi Proyek Mengembangkan LPTK.
Kron, Friedrich, Alivisos Sofos, 2003, Mediendidaktik – Neue Medien in Lehr - und Lernprozessen, Ernst Reinhard GmbH&Co. KG, Verlag, München:
Kholid, Idham; 2007. ”Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa Pembelajar Bahasa Inggris SLTA yang Berhasil”. Disertasi. Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.
Maier, Wolfgang, 1998. Grundkurs Medienpädagogik Mediendidaktik, Ein Studien- und Arbeitsbuch, Mit einem Vorwort von Georg E. Becker, Beltz Verlag, Weinheim und Basel:
Surajaya, I Ketut. 1995. Kiat Pembelajaran Kebudayaan Indonesia dalam Kelas Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing: Suatu Ancangan Diplomasi Kebudayaan. KIPBIPA,
Stern, H. 1987. Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford University Press, Oxford
--------------- 2006. Paduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
--------------- 2007. Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Ramli. 2002. ”Hubungan Penguasaan Kosakata dan Struktur Kalimat dengan Pemahaman Informasi”. Jurnal Ilmiah Masyarakat Linguistik Indonesia. Agustus 2002, Tahun 20, Nomor 2: 217-231.
Wachidah, Siti. 2005. ”Kurikulum Berbasis Kompetensi Manfaat dan Penerapannya di Sekolah Menengah di Indonesia” dalam B.K Purwo (ed). PELBBA 17.
Wiebers, Karl, Andreas Hohenstein (Hrsg.), 2006. Handbuch e-Learning: Expertenwissen ausWissenschaft und Praxis, Grundwerk einschließlich Ergänzungslieferung, Die Deutsche Bibliothek, Köln:
Article Metrics
Abstract Views : 828 timesPDF Downloaded : 265 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.