Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) Standard in Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Textbook: A Competency Mapping Analysis
(1) Institut Teknologi Bisnis AAS Indonesia  Indonesia
Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa
DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v17i2.124244
Full Text: Language : en
Abstract
References
untuk Penutur Asing “Sahabatku Indonesia” Tingkat B2. Seminar Nasional SAGA#4 (Sastra, Pedagogik, Dan Bahasa), 3(1), 254–264. http://www.seminar.uad.ac.id/index.php/saga/article/view/6207
Amaliyah, S., Sugono, D., & Restoeningroem, R. (2022). Analisis Metodologi dan Materi Buku Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 5(1), 44–51. https://doi.org/10.30998/diskursus.v5i1.12540
Dewi, R. P. (2016). Pengembangan Buku Ajar Pemula Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing Berbasis CEFR. Jurnal Tarbawy, 3(2), 21–40.
Fahri, A. J., & Supriadi, R. (2023). Implikasi CEFR Pada Buku Ajar Sahabatku Indonesia Untuk Penutur Bahasa Arab Level 1. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 14(1), 103–111. https://doi.org/10.31503/madah.v14i1.552
Fitria, T. N. (2022). Using Authentic Material and Created Material (Teacher-Made) for English Language Teaching (ELT): Benefits and Limitations. JADEs Journal of Academia in English Education, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.32505/jades.v3i2.4674
Gajewski, D. M. (2018). Evaluasi program pengajaran BIPA− suatu perspektif pelajar asing. Seminar Nasional SAGA#4 (Sastra, Pedagogik, Dan Bahasa), 1(1), 327–334. http://www.seminar.uad.ac.id/index.php/saga/article/view/109
Handayani, L., & Isnaniah, S. (2020). Analisis Kelayakan Isi Buku Ajar Sahabatku Indonesia dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 25–35. https://doi.org/10.30659/j.8.1.25-35
Krismawati, S., & Dewi, R. P. (2021). Keterbacaan Wacana pada Buku Teks Sahabatku Indonesia untuk BIPA 3 dan BIPA 4 Berdasarkan Formula Grafik FRY. Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI), 43(1), 395–408. https://doi.org/10.24176/pibsi.v43i1.245
Kurniasih, D. (2021). Analisis Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Sahabatku Indonesia Tingkat Dasar. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(1), 25–45. https://doi.org/10.31503/madah.v12i1.305
Kurniawan, K., Fahmi, R. N., & Mulyaningsih, I. (2022). Kesesuaian Isi Buku Ajar BIPA “Sahabatku Indonesia” untuk Penutur Bahasa Inggris Level 1 (Conformity of BIPA Textbook Contents “Sahabatku Indonesia” for Level 1 English Speakers). Indonesian Language Education and Literature, 7(2), 279–293. https://doi.org/10.24235/ileal.v7i2.10052
Kusmiatun, A., Suyitno, I., HS, W., & Basuki, I. (2017). Identifying Features of Indonesian for Speakers of Other Languages (BIPA) Learning for Academic Purposes. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 3, 197–207. https://doi.org/10.23918/ijsses.v3i4p197
Lutfianti, K. D. (2021). Analisis Kelayakan Isi Materi pada Buku Teks Sahabatku Indonesia untuk Pelajar BIPA 1. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(1), 24–31. https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i1.3293
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2018). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications.
Purbarani, E., Muliastuti, L., & Farah, S. (2021). Pengembangan Model Materi Ajar Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA). BASA Journal of Language & Literature, 1(2), 50–60. https://doi.org/10.33474/basa.v1i2.13715
Rahmawati, L. E., & Huda, M. (2022). Evaluasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Muhammadiyah University Press.
Rizky, B. T. (2022). Pembelajaran BIPA yang berorientasi pada aktivitas pemelajar di KBRI Kopenhagen 2021. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 4(2), 125–133. https://doi.org/10.26499/jbipa.v4i2.4712
Rohman, H., & Rosyadi, F. I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis CEFR Untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Arab Siswa / Development of Arabic Teaching Materials Based on the Common European Framework of Reference (CEFR) to Improve Students’ Arabic Language Skills. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 163–183. https://doi.org/10.14421/almahara.2021.072-01
Sari, R., & Cahyani, D. D. (2020). Pengembangan Buku Ajar BIPA Untuk Tingkat Pemula Berbasis Kebutuhan Pembelajar. Indonesian Journal of Education and Learning, 4(1), 448–455. https://doi.org/10.31002/ijel.v4i1.3398
Septyani, D. E., Rafli, Z., & Muliastuti, L. (2020). Keterbacaan Wacana Buku Teks BIPA “Sahabatku Indonesia” Tingkat Madya. Indonesian Language Education and Literature, 6(1), 13–23. https://doi.org/10.24235/ileal.v6i1.5448
Stokes, J. (2006). How To Do Media And Cultural Studies: Panduan untuk Melaksanakan Penelitian dalam Kajian Media dan Budaya. Bentang Pustaka.
Sudaryanto, S., & Widodo, P. (2020). Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) dan Implikasinya bagi Buku Ajar BIPA. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 80–87. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i2.777
Tan, T. (2021). Learning English Toolbox: Welcome to Learning English Zone. Penerbit Andi.
Article Metrics
Abstract Views : 297 timesPDF Downloaded : 114 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.